Češi a Němci – přetrvávání jednoho zadání 1, Ing. Dalibor Plichta
Češi a Němci – přetrvávání jednoho zadání 1
Ing. Dalibor Plichta
…Přes všechnu úctu k pokusům české politiky, podnikaným zejména v minulém století, aby se ideově opírala o nějaké hlubší, všelidské, univerzální poslání českého národa, zdá se mi, že by se místo výletů do končin filozofujícího abstraktního universalismu, tak oblíbených zvláště u diletantů, protože jsou zároveň efektní i laciné, měla dnešní česká politika snažit o smysluplnost svých kroků i v podmínkách, v nichž žijeme, a měla myslet spíše v rozměrech České republiky než v mlhavých rozměrech módní globálnosti. Mělo by se to promítnout i do pří stupu k otázkám vztahů mezi Čechy a Němci.
Zakotvení v realitě místo kotvení v univerzalitě je v tomto případě tím důležitější, že poměr Čechů a Němců není symetrický, nýbrž výrazně nerovnovážný - a přitom neměnný a nezměnitelný.
Z této asymetrie, plynoucí z rozdílné početnosti českého a německého národa a jejich hospodářské a vojenské síly, nutně pak vyplývá i nezanedbatelná rozdílnost samotné podstaty a povahy politik českého a německého národa, odlišnost jejich politických programů.
Před touto skutečností nemá nikdo právo zavírat oči. Ani čeští univerzalisté a humanisté, ani metafyzicky zaměření stoupenci nějakého českého "smyslu dějin".
Daností, jež určuje nebo by měla určovat český politický program, je určitá podoba kultury, jazyk, kus země a společná zkušenost neboli dějinná paměť a z toho všeho plynoucí zvláštní vztah k těm, kdo se na tomto mnohostranném a jedinečném dědictví podílejí.
Kdo by se rozhodl o toto dědictví nedbat a nehlásil se k němu, neměl by vlastně ani důvod uvažovat o vztazích Čechů a Němců.
Neznamená to, že se takoví lidé nevyskytují. Jsou to však lidé, jimž v jejich vnitřním vybavení nebo bohatství něco podstatného chybí, lidé podobní těm, kdo nepoznali rodičovskou lásku. Lidé postižení, ochuzení o hodnoty a kvality, jež jsou nezastupitelné a proto nenahraditelné, jedinečné. Lidé vydědění a zároveň pro národní společenství neužiteční, protože jakkoli žijí v něm, žijí vedle něho místo s ním, bud' sami pro sebe, nebo pro společenství jiné. Jsou to lidé nesolidární s těmi, v jejichž prostředí se pohybují, jsou to svým způsobem cizinci.
Úkolem české politiky pak nemůže být nic jiného než uchování národa a jeho politické a kulturní samostatnosti - což není stav samozřejmý nebo získaný jednou provždy. Dokazují to osudy našeho novodobého státu po jeho založenÍ v roce 1918. Připomínají nám to ve světě stále ještě běžné snahy silnějších, aby využili a zneužili svého potenciálu ke škodě a na újmu slabších.
Je třeba se zmiňovat o tom, že tato naše politika měla po celý čas, a platí to především o politice vůči Němcům, povýtce obranný ráz a že tomu nemohlo být a nebude moci být jinak ani v budoucnosti? Že šlo a půjde dokonce o obranu nejen politické, kulturní a alespoň relativní ekonomické samostatnosti, ale o obranu přímo naší národní totožnosti, identity?
Protože Němci na rozdíl od nás nebyli z naší strany nikdy po žádné stránce ohroženi a ani ohroženi být nemohli, jejich program vůči nám nikdy obranný nebyl, byl naopak expanzivní. Určovalo jej pokušení využít síly, dosáhnout evropské hegemonie, uvrhnout slabší národy, především slovanské, do svého područí.
Tyto rozdíly v politickém zadání na české a na německé straně přetrvávají. A to přes různá někdy účelová a někdy snad i upřímně myšlená ujišťování, že Němci jsou dnes jako národ jiní než před padesáti, sto padesáti, dvěma sty roky. Takováto ujišťování se ráda opírají o obligatorní změnu německého politického jazyka po druhé světové válce a nezkoumají, nejde-li o pouhou změnu v balení zboží, které zůstává stejné. Přehlížejí rovněž, že změny v politickém jazyce mohou být i důsledkem změn ve způsobech a metodách expanze, projevující se toho času především jako expanze hospodářská, nikoli otevřeně politická nebo dokonce vojenská.
Oč by se měla česká politika vzhledem k sousedství Němců opírat? A co naopak plnění onoho obranného úkolu znesnadňuje nebo dokonce ohrožuje? Je to především nedoceňování skutečností, že náš stát je státem národním. Je to netečnost ke zpochybňování instituce národního státu těmi, kdo vydávají národní stát za útvar překonaný, za výplod scestných myšlenek devatenáctého století. - Je až udivující, kolik hlasů tohoto druhu můžeme slyšet z nejvyšších míst i u nás, aniž je pro ně v našich podmínkách nějaký rozumný důvod.
Je nezbytné opakovat, že český národní stát je velikou vymožeností, která je plně souladu s vývojem kultury a politického myšlení dnešního světa.
Na kladech, které přinesl český národní stát, nic nemění okolnost, že novodobá česká politika od počátku národního obrození a jeho politických aspirací až po sám zánik habsburského mocnářství a vznik Československé republiky s národním státem nepočítala a počítat s ním nemohla, že usilovala nanejvýš o obnovení státoprávního postavení zemí koruny české a o zrovnoprávnění českého národa s Němci v českých zemích a v rakousko-uherské monarchii jako celku.
To znamená, že požadavek národní svrchovanosti a poté i požadavek státní svrchovanosti, politického útvaru, jehož základem by bylo české obyvatelstvo, v té době chápané jako součást společného národa československého, počítal s přítomností Němců (ale i Maďaru, Rusínů, Poláků a Židů) jako plnoprávných občanů. V duchu demokratismu, který byl a je pro české politické myšlení příznačný, nabízela tak Československá republika i Němcům jako respektované menšině účast na vládě.
Česká politika zvláště vlivem Masarykovým hledala tehdy pro československý mnohonárodní stát takovou ústavní podobu, jež by této skutečnosti odpovídala. Hledala řešení, jež by se zakládalo na myšlence politického národa, společného všem, kdo jako občané žili v Československé republice, ať byli jakékoli národnosti.
Těmto snahám, rozhodujícím způsobem rušeným vnějšími okolnostmi, politikou posléze nacistického režimu, učinil nakonec přítrž Mnichov svým "řešením", rozbitím Československa.
Za takzvané druhé republiky jsme byli těmito vnějšími okolnostmi přinuceni žít bez Němců, i když na okleštěném územÍ. Také protektorát, který následoval, jakkoli byl útvarem okupovaným německou armádou a jehož správa podléhala říšskému protektorovi, byl politickým rámcem pouze českého národa.
Výsledek druhé světové války konečně, to jest úplná porážka nacistického Německa a pak Postupimská dohoda s jejím rozhodnutím o odsunu provinilého německého obyvatelstva z Polska, Československa a Maďarska, aby se nemohlo v budoucnosti opakovat zneužití těchto menšin pro nějaké příští německé výbojné cíle, nepřímo vedly k ještě důslednějšímu uskutečnění Wilsonem, prezidentem Spojených států, v roce 1918 vyhlášené myšlenky v zásadě národních států, založených na svrchovanosti národa jako obdobě svobody jedince v demokracii.
Tento další krok k národnímu státu, u nás v té době založeného na koncepci dvou větví národa československého, byl pak, ne bez vnějších vlivů, ke škodě obou větví československého národa rozbit odtržením Slovenska.
Češi byli tedy odvedeni od koncepce politického národa a přivedeni ke svému národnímu státu řadou vnějších okolností a zvláště působením německé politiky. Nepotřebujeme se tedy za tento vývoj nikomu omlouvat. Můžeme jej brát na vědomí bez nejmenších výčitek svědomí a vážit si předností a výhod, jaké tento stav přináší ve srovnání s nevýhodami, jež v sobě skrývá stát mnohonárodní se svou menší sourodostí, zvláště tehdy, když hrozí, že by např. německá menšina přestala být loajální k našemu státu, jak jí to ukládají mezinárodní dohody (v Helsinkách a ve Vídni), a začala znovu usilovat o rozbití státu a počínat si stejně jako v třicátých letech za nacistického režimu, který si udělal z německé menšiny (a to nejen u nás) nástroj svého výboje, pátou kolonu.
Skutečnost, že se Česká republika stala státem národním, homogennějším co do složení obyvatelstva než SRN nebo Francie nebo Velká Británie, měla by se proto patřičně promítnout do našeho vědomí a měli bychom si jí vážit a dbát o to, aby zůstala stavem trvalým.
Bylo by absurdní, kdybychom si toto výhodné postavení národního státu nechali ohrozit, zpochybňovat nebo dokonce brát, a to ke všemu třeba právě těmi, kdo se přímo nebo nepřímo přičinili o to, co jim dnes nevyhovuje, a rádi by z našeho národního státu udělali znovu stát mnohonárodní - uplatňováním svého údajného práva na vlast. Všechny náběhy k odmítání národního státu a naopak k pokusům vrátit se ke státu mnohonárodnímu je dnes třeba právem posuzovat za přímé ohrožení České republiky. Součástí snah o návrat k mnohonárodnímu státu jsou i tu a tam se objevující řeči o politickém národu, kterým by u nás mohl být nahrazen národ etnický, zakládající se na společném jazyku, společné kultuře a dějinné zkušenosti a společných (národních) zájmech.
Byly doby, a to hned po první světové válce, kdy čeští politikové, především Masaryk, o koncepci politického národa vážně a upřímně uvažovali. Chtěli vytvořit nosný společný rámec veřejného života pro všechny národy, které tehdy žily v Československé republice. Jejich snahy vyplývaly nejen z bytostného tradičního demokratismu české politiky, ale i ze starostí o zdárný vývoj nově založeného státu. Byly velkým gestem a jeho význam nemohl nijak umenšit odpor některých pravicově orientovaných politických kruhů. Ten dokonce jen podtrhuje velkorysost tehdejšího pokusu postavit Československou republiku na základech politického národa, zahrnujícího všechny národní skupiny v tomto státě. Byla to politika příkladná a hodná následování tehdy i v jiných zemích. Byla něčím, co bylo tenkrát v Evropě vzácné.
Ale nemáme důvod se k ní vracet. Nepotřebujeme dnes následovat svůj vlastní dobrý příklad. Už totiž v mnohonárodním státě nežijeme. Ohřívat dnes u nás myšlenku politického národa nemá žádný rozumný důvod. Pokud to však někdo přesto dělá, vystavuje se podezření, že je k tomu veden nějakými zvláštními, postranními důvody. Z povahy národního státu, jímž jsme se stali, žádná potřeba vytvářet "politický národ" totiž neplyne.