Jdi na obsah Jdi na menu
 


Esej o hodnotách západní civilizace - Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

27. 8. 2023

Esej o hodnotách  západní civilizace

Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.

 

Hodnota je to, o co se má člověk snažit.

Co stojí za to, aby se stalo předmětem chtění.

František Krejčí

 

Po člověku by mělo zůstat víc, než jen

prázdný měch od vypitého vína.

Antický  myslitel

 

Příčina všech zmatků ve světě spočívá v tom,

že lidé nerozeznávají nezbytné od zbytného,

že nechtějí rozlišovat cenné od bezcenného,

a že se ženou jako stádo ne tam, kam je třeba

jít, ale kam se  jde.

Jan Amos Komenský

 

Úvodem

 

Žijeme v 21. století. Obklopuje nás svět  podivuhodných a nepřeberných  hodnot, ale  i nevyřešených  otázek a nevypočitatelných  nebezpečí. Prožíváme je  na území  civilizace, zvané  západní, od objevení a osídlování Ameriky Evropany též euroamerické nebo euroatlantické.

Civilizací označujeme vyšší kulturně historický celek, který sdružuje lidská společenství,  vyznávající stejné nebo podobné hodnoty a vedoucí  stejný nebo podobný způsob života. Odborná literatura uvádí vedle  řady civilizací  minulosti ( mezopotámská, egyptská, řecko-římská), řadu civilizací současných. Jsou to: civilizace západní, pravoslavně slovanská, islámská, konfuciánská, japonská, hinduistická, latinsko-americká, africká. Známý  badatel v oblasti civilizací S. P. Huntington usoudil, že dosavadní boje mezi ideologiemi a jinými konflikty budou vystřídány zápasem civilizací, které na sebe narazí při prosazování svých hodnot a zájmů. 

Pokud jde o západní civilizaci, někteří ji vidí v plném rozkvětu. Někteří však mluví o jejím soumraku a o sebezničujícím chování vedoucím k zániku.

 

Jeden z prvních myslitelů nové doby, který začal uvažovat o dějinách civilizace, byl neapolský filosof, historik a právník Giambattista Vico (1668-1744). Podle něho jsou dějiny vývojem lidského ducha. Lidé z vlastní vůle uskutečňují ideu své podstaty, směřující k pokroku.  Jejich vzdělanost přenáší své sídlo z lesů a chýší do vesnic a měst, a posléze  se zabydluje v akademiích. Přirozenost národů je nejdříve surová, pak přísná, ponenáhlu se stává mírnou, rozmařilou a nakonec nevázanou. Lidé si opatřují zpočátku jen věci nutné, pak si všímají věcí prospěšných, pohodlných, půvabných. Až  se luxus z mnohostranného komfortu zvrhne v pošetilé zneužívání věcí, k  nevážnosti k nim, k zbytečnému plýtvání, odkládání a vyhazování věcí. Bují  marnotratná nehospodárnost a nešetrnost. A to je počátek  konce civilizace. Tak  podle G. Vica spěje civilizace k svému zániku. Vicova myšlenka  se dnes jeví velmi aktuální. Cožpak my, a zvláště pak  ve vyspělých zemích, nežijeme rozmařile a nevázaně? A dokážeme se vrátit k rozumnému  a šetrnému hospodaření? K hospodaření našich otců a dědů?  Dokážeme opustit neomezený konzum a vyměnit jej za střídmé a skromné zacházení s věcmi, kterých si budeme vážit, které budeme opatrovat a  které nebudeme lehkomyslně odkládat a nahrazovat novými? 

 

Civilizaci udržují ty ideje, které ji po tisíciletí utvářely. Zkusme uvažovat, které  ideje to  v naší civilizaci  jsou, a jaký je jejich osud v přítomné době.

 

Nejstarší památky  lidských dějin v evropském světadíle  objevili archeologové na ostrovech Egejského moře a na pobřeží Peloponésu.  Pocházejí z 3. tisíciletí př. n.l. Jméno  Europa dostalo toto  území po  sličné hrdince jedné z bájí o Diovi, vládci božského Olympu.Ten  ji prý v podobě býka unesl z Foinikie na Krétu. Směr pohybu bájného únosu  není bez symbolického významu. Počátek evropských dějin je zároveň počátkem vývoje řecké kultury. A ta osobitým způsobem vstřebala a přetvořila prvky tehdejších  bohatých  orintálních kultur, dnes již dávno zaniklých, jako byla kultura egyptská a kultura  mezopotámská.

 

Řecká kultura se  postupně rozšířila na území podél celého Středozemního moře a neztratila svůj dominantní vliv, ani když Řeky vystřídali Římané, druhý slavný národ starověku. Zbudovali mocné Imperium Romanum. Rozšířili je daleko  na sever, k Dunaji a k Rýnu, ba až do Hispánie a Británie, na jihu do Afriky. K vyspělé kultuře řecké patřila láska k moudrosti (filosofie a věda), pěstování tělesné zdatnosti (olympijské a  jiné atletické závody a hry), obdivuhodné chrámy, sochy, divadlo, poesie. Harmonie životního slohu,  krása těla i ducha (kalokágathie) se u nich postupně  sdružila s odmítnutím  aristokratické vlády a  s demokratickou správou obce.

 

Římané řeckou kulturu přejali a připojili k ní  prvky  dalšího vývoje, zvláště  v architektuře a

v organizaci veřejné správy. Sestavili  propracovaný soubor zákonů - „Římské právo“. Bylo to právo civilní (občanské, manželské, dědické, zástavní, obchodní) a  právo trestní. Ten soubor  neztratil svůj didaktický význam ani v moderní době. Studenti na právnické fakultě skládali ještě nedávno zkoušky z „Římana“. Politicky ovšem Římané opustili časem republiku a ustavili mocné  císařství. Řeckořímská antika je otrokářská a povýšená nad  jinonárodní „barbary“. Rovnost mezi lidmi je myšlenkou jen některých filosofů, jako byli např. stoici.

 

Za časů  násilné  římské světovlády se antický svět  pokřesťanštil. A tak další vývoj evropské kultury spočívá nejen na základech řecko-římských, ale  i křesťanských.

Z nepřeberného bohatství antického myšlenkového pokladu vybereme jen nepatrnou ukázku. Je prastará. A přece se nijak neliší od způsobu myšlení  dnešního člověka. 

 Antický Řek,  jako každý tvor na Zemi,  byl svou podstatou od samého počátku součástí  přírody a přírodního prostředí. Příroda mu poskytovala všechno, co potřeboval pro  svůj způsob života a obživy.  Sběrač, lovec, pastevec, zemědělec, řemeslník – všichni  se živili jen dík tomu, co získali od přírody. V praktických činnostech nabývali  zkušenosti o tom, co dělat, aby jejich součinnost s přírodou byla  co nejúspěšnější. A dosahovali v tom pokroku.

Sbor kmetů v Sofokleově tragédii  „Antigona“  (5.stol. př.n.l.) vypočítává, co všechno člověk umí. Oře půdu s pluhem a s koňským potahem. Plaví se s lodí i bouřlivým mořem. Chytá zvěř, opeřence i šelmy, ovládá bujné koně i divoké býky. Zakládá obce, vládne myšlením i  řečí. „A je ke zlu a hned zas k dobru náchylen. Když  šetří zákony  vlasti a práva bohy určená a město povznáší, činí  dobro. Opak je nepěkná špatnost.“  „Mocného sice je mnoho, však člověk všeho je mocnější“,   deklamuje sbor. „I trapných nemocí ví, jak se vystříhat. Však smrti neumí se zbýt.“ To  konstatuje  sbor starců v nesmrtelné  tragédii.

Ta tragédie  se vztahuje ke konfliktu, který se v dějinách stále vrací. Ke konfliktu mezi nepsanými zákony lidskosti  a  tvrdými  zákony vládců. Ke konfliktu mezi svědomím a mocí.  Sofokleově tragédii  je již více než 2500 let. Tak dávno je tomu, co  herci  předvedli, jak Antigona  alespoň symbolicky  na bojišti  pohřbila svého  bratra,  proti zákazu vladaře.  Ale ani v moderní době  na ni dramaturgové nezapomínají, ani v divadle ani ve filmu.  Antigonin konflikt mezi  příkazem svědomí a příkazem  vládnoucí  moci nepřestává vzrušovat ani  dnešní myslitele. Ukazuje se, že jde o konflikt v dějinách naší civilizace trvalý.

Nejen antická tragédie  znala korumpující vliv moci na  vládce a na  ovládané. Známe třeba i humornou  anekdotu  na dané téma: „Platón, spatřiv Diogena prát zeleninu, přistoupil k němu a klidně mu  řekl: „Kdyby sis vážil Dionýsia (vladaře), nemusel bys prát zeleninu.“ Diogenés mu stejně klidně  odpověděl: “A ty, kdybys pral zeleninu, nemusel by sis vážit Dionýsia.“

Anekdota dává k úvaze možnost volby. Člověk může volit mezi  úctou a poslušností moci a tím si zabezpečit existenci, a mezi  osobní svobodou a nezávislostí, která  vede při nejmenším  od   existenční nejistoty až k ohrožení  života. Taková nezávislost  přináší  ovšem  nemateriální  přepych věrnosti vlastnímu přesvědčení.  Moc  korumpuje vládce  i podřízené, a její zápas  se  svobodným myšlením se vede s kolísavými a často tragickými výsledky v naší civilizaci od nepaměti. Dnešní moc  má ovšem k dispozici velmi rafinovanou techniku rozmanitých  forem  manipulace  občanů k žádoucím postojům a chování.  

 

 

Začátky  evropské kultury, základy západní civilizace

 

Z antropologických studií víme, že jednou probuzené vědomí člověka bylo na každém kroku uváděno v úžas. Tolik věcí ho znepokojovalo! Bouře, hromy a blesky. Zrození a smrt. Sny. Záhada světa, záhada života. Odkud?  Kam ? Proč?  Potřeba orientovat se ve světě je zároveň potřebou uspořádaného světa. Člověk si všímá pravidelností, objevuje příčiny a následky dění,  formuluje principy, které  trvale platí. Chce se dopátrat celku, syntézy a smyslu toho, co ho obklopuje. Činí tak za pomoci fantazie.  Fantazie oživuje a personifikuje  jevy  podle lidských prožitků a ve shodě s nimi. Připodobňuje  dění člověku. Všude působí bytosti, jimž se člověk  podobá, ale které ho po  všech stránkách předčí. Jsou to  bozi. Bozi sídlí  na Olympu, ale  jsou  také v moři  i v podsvětí.

 

A  ve vodách, ve skalách a v lesích je možno uvidět   půvabné nymfy, dryády a oreády.  Podivuhodný svět obklopuje člověka, plný  tajemství a záhad, darů i protivenství. A  lidé shromažďují a tradují zkušenosti silně emotivně prožívané. Z generace na generaci si předávají obrazy a pokusy o vysvětlení pozoruhodných jevů, hledají analogie s vlastním životem, zobecňují jednotliviny  a jejich význam. Ustalují symboliku vztahů, rituálů a obřadů, včetně gest, pohybů, poezie slov, rytmů, barev a tvarů nebo tónů. 

 

Tak vzniká mýtus, nejstarší pokus podat  a  vysvětlit  obraz přírody a života. Mýtus jako věkovitá, citově prožitková zkušenost generací, tradovaná příběhem, podobenstvím, parabolou. Mýtus ztvárňovaný v rozmanitých kultech i v jednotlivých druzích umění. Přírodní děje, zrození a smrt, zločin a trest, všechno v epoše mýtů  řídí neúprosná Ananké (Nutnost). Ta vládne nad přírodou i nad osudem bohů a lidí.

 

Na mýtech spočívají  nesmrtelné eposy, „Ilias“ a „Odyssea“.  Zbásnil  je  Homéros, asi v 8. stol. př. n.l. A v téže době  sestavil  Hesiodos celou soustavu řeckých bohů v díle „Theogonia“ (Zrození bohů). Bohové jsou  hlavními  činiteli světového a životního názoru „starých Řeků.“  A moderní vtip  zná staré  Řeky jako „staré, kteří nikdy nesestárnou.“ Stále jsou s námi a něčemu nás učí.

 O osm  století později podal 250 řeckých  bájí  kultivovanou formou  ve verších římský básník P. Ovidius Naso  ve sbírce „Metamorfosy (Proměny)“. Bylo to r. 18, v  prvním  století  našeho letopočtu. V básni „Čtvero věků“ uvádí  Ovidius  mýtus o  proměnách lidského  světa. Na počátku byl  prý zlatý věk. Člověk žil v podnebí věčného jara a země mu dávala veškerou obživu sama od sebe – nemusel pracovat. Žil v rajské nevinnosti, bez viny a strachu, svobodně, bez vládní a soudní moci nad sebou. Se  stříbrným věkem přišlo čtvero ročních období, nutnost rozdělávat oheň, stavět obydlí, krotit zvířata a vzdělávat pole. Bronzový věk přinesl zpracování kovů, zbraně a tvrdost mravů. Život byl drsný, ne však zločinný. Zločin přišel až ve věku železném, nejhorším ze všech. Na místo pravdy, poctivosti a studu za hřích nastoupil klam a podvod a šalba, násilí, úklady, lest a „zločinná k majetku láska“. Nikdo si není jist, ani mezi nejbližšími. Žije se z loupeže, kvete zámořská plavba a obchod, těží se rudy, hledá se nejen ocel, ale i zlato, dráždidlo hříchu, a z touhy po něm vzchází i zločinná válka, co „řinčící zbraň má v krvavých rukou a prudce jí mává“. Tak  podává starý mýtus básník doby Augustovy.  A moderní člověk žasne. Už ve starých bájích se obnažuje  morální zlo „železného věku“, zlo tak velice současné? Ale u Hesioda najdeme ještě varovnější věk pátý. Věk konce a zkázy, morálního úpadku a všudypřítomné špatnosti. Mezi lidmi zmizí úcta, vděk a láska, pravda a poctivost. Vládnout bude faleš, závist, zlomyslnost a násilí. Lidem zůstanou jen nekonečné útrapy, bez vysvobození, bez vykoupení. Je to varování pro dnešek?

 Byl-li člověk „železného věku“ svědkem tak mnoha špatností, není divu, že snil o  jiném světě, o zemi, která je ideální, a kterou nelze najít.  Která je  a-topos, bez  místa, je to  -  utopie.  Sen o lepším životě než byl  ten v Římském impériu zaznamenal  jako zajímavou epizodu ve svém obsáhlém cestopise   historik Diodoros Siculus v 1. stol. př. n.l. Vypravuje, jak se obchodník Lambulus se svými přáteli dostal  s lodí  na moři nejdříve  do egyptského zajetí a pak na neznámé, půvabné  ostrovy, kde  lidé uctívají Slunce a žijí  neobyčejně šťastně. Jsou to  Sluneční ostrovy, okrouhlé, a je jich sedm. Urostlí a  hezcí obyvatelé se tu  sdružují do  skupin asi po 400 členech  a vládne jim nejstarší z nich. Vzájemně si pomáhají, pěstují  láskyplnou pospolitost a svornost. Jsou si rovni. Neznají sváry, neznají žárlivost. Děti vychovávají společně. Žijí prostě. Mají nadbytek všeho, ale  nevyhledávají žádné zbytečné zábavy a požitky. Mají jen  společné oslavy Slunce a přírody. Spokojí se s  holou nutností svých střídmých  potřeb. A  dožijí se  až 150 let. Ze života odcházejí dobrovolně. Na zvláštním místě  na ostrově rostou na  trávníku  byliny čarovné moci. Když na ně  člověk ulehne, upadne nejdříve do stavu zapomnění, pak do  spánku, a z něj už se neprobudí.  Na Slunečních ostrovech je  věčný mír.

 

Válka a mír se v dějinách Evropy střídají od nepaměti. Řeky za časů mýtů  vedl do bitev  bůh Ares, u Římanů dostal jméno Mars. ( Dodnes můžeme  v Paříži  vidět hned  vedle Eiffelovky prostorné cvičiště Vojenské akademie. Má parkovou úpravu a jmenuje se Martovo pole). Řekové uctívali i bohyni Eiréné, zbožněnou personifikaci míru. Přinášela klidný život, blahobyt a bohatství, zvláště zemědělcům.

 

Římané chápali mír (pax) jako trvalé podrobení nepřítele, který se přestal bránit. Až v době císařské postavili sochu bohyni Pax, ale ona zůstala i nadále jen ztělesněním moci a vynuceným klidem podrobených a podřízených. Pověstný mír „Pax romana“  dnešním globalistům imponuje. „Pax americana“ jim nezní špatně. Globalističtí vykladači civilizace chtějí navazovat na římský imperialistický vzor. Mír jako trvalé podrobení nepřítele světovou mocí. K humanitnímu dědictví antiky však patří  spíše „pax gentium“, mír  národů a úsilí o jejich mírovou spolupráci. 

Postupným civilizačním vývojem staré řecké společnosti, s přibývajícími  zkušenostmi a  s  novými způsoby získávání a dobývání obživy a s vyšší kvalitou způsobu života přibývá  jak vědění, tak kritičnosti myšlení. Prvotní mýtus již nestačí. Štěpí se. Vyděluje se z něj filosofie (a z ní postupně jednotlivé vědy), osamostatňuje  se umění a náboženství.

 

Náboženství soustřeďuje obřady, rituály, kult. Rozvíjí nadpřirozené, iracionální zdroje poznání (sny, věštby, zjevení, extáze, zázraky, mystiku). Prastará animistická víra v nadpřirozené bytosti a síly získává v náboženství uspořádanější  podobu. Pracují na ní generace vykladačů a  ctitelů kultu „jiného světa“ a vyšších bytostí. Nauka o nich se stává posléze náročným studijním oborem – teologií.

Umění  uchovává fantazijní obrazy a  soustřeďuje se na tvorbu  smyslově vnímatelných  forem  zobrazení skutečnosti a sebevyjádření tvůrců. Využívá názornosti, bohatství a plnosti smyslů,  skutečnost napodobuje nebo různým způsobem přetváří, interpretuje, vyjadřuje. Vypovídá o skutečnosti přímo nebo prostřednictvím symbolů. Výpovědi umělců mohou být spíše smyslově emocionální nebo  naopak smyslově racionální. Dějiny umění o tom bohatě svědčí. 

Filosofie, další postmýtický útvar, převzala od mýtu snahu vyložit dění kolem člověka, jeho podstatu, celek a smysl. Za zdroj poznání přijala zkušenost s rozumovou úvahou a kritičností. Ne tedy víru v nadpřirozeno a  tajemno,  ne obskurantismus a okultismus. Vytváří obecný  rámec pro přirozený  světový a životní názor člověka, rámec pro obecnou reflexi o světě a o životě,  východisko pro chápání objektivní skutečnosti i pro subjektivní sebepochopení člověka. Závazné jsou pro ni zákony logiky: identity, sporu, dostatečného důvodu.

Z filosofie se postupně vydělily  na základě orientační  specializace věda, vědní disciplíny. Filosofie zkoumá skutečnost jako celek, komplexně, tíhne k všeobecné syntéze.Vědy zkoumají specifické části skutečnosti,  každá podle svého předmětu. Rozvinuly bohatství výzkumných metod, pozorování, pokusy, rozumové analýzy. Ideálem v nové době se stala exaktnost a matematický výpočet. Bezpodmínečně se  ve vědách sleduje objektivizace, verifikace, praktická použitelnost.

Postmýtické útvary  se osamostatnily jako svébytné, ale jejich společné kořeny mohou v různých dobách a  v různých kulturně historických kontextech vést k vzájemnému ovlivňování. Osvícenství  striktně oddělilo filosofii a náboženství, filosofii a vědu. Současná postmoderna leccos opět zproblematizovala a znejistila.

Mimo  mýtus a jeho dělení zůstala techné, řemeslo,  praktická výrobní dovednost. Její vzestup se důrazně prosadí  až v novověku. Žijeme ve světě vědotechniky.Technika je životní prioritou.

 

 Od  Ananké (neproniknutelné nutnosti)  k  Logu (důvodnému řádu)

 

Nové paradigma duchovního života ve starém Řecku  přinášejí první filosofové. Opouštějí fantazie Mýtu, usilují o poznání světa pozorováním a úvahou, racionální reflexí. Kladou si svobodně své otázky po počátku a  po pralátce světa a na základě vlastního osobitého zobecnění si na své otázky odpovídají. Dospívají k názoru, že světu vládne Logos, světový rozum a harmonický řád vesmíru.

Obdivuhodný vzestup řeckého ducha („řecký zázrak“) vrcholí po slavných vítězstvích v perských válkách. Byly to války za svobodu a nezávislost. Řecko se ubránilo  perské imperiální agresi a pocítilo obrovský podnět  vzněcující k rozmachu. K rozmachu ve všech sférách lidské činnosti, ve vzdělanosti a ve sportu, ve  výrobě a obchodu, ve výstavbě, v architektuře, v sochařství, v literatuře, v  divadle. Rozmach řecké společnosti podpořil všeobecné přesvědčení o vládě Logu, kterou hlásali filosofové. 

 Logos má svůj podíl na sporu Sokrata se sofisty i na Sokratově obratu  myšlení  od přírody k člověku. Na antropocentrickém obratu.  Ale stejně tak Logos  spočívá  i v základech  klasických filosofických systémů, jako byly platonismus, aristotelismus, epikureismus a stoicismus. Jsou to  dodnes obdivované soubory myšlenek věčně živých. Osvobodit od závislosti na moci však Logos nedokázal. Např. již zmíněný Sokrates  byl křivě  obviněn, nespravedlivě souzen a  odsouzen  k vypití  číše smrtícího bolehlavu.

 

Kolo dějin se ovšem nepřestává točit. Hospodářský rozmach, hromadění majetku a koncentrace kapitálu podkopaly soudržnost uvnitř řeckých  obcí i mezi nimi navzájem. Dřívější orientace občanů na obecné blaho je vystřídána ohledem na vlastní zájem. Bezohledná ziskuchtivost vlivných skupin vede k vleklé domácí válce, k všeobecnému oslabení, posléze k ztrátě samostatnosti pod nadvládou mocenské expanze makedonských vládců, Filippa, Alexandra a jeho nástupců. Nakonec se Řecko  stává římskou kolonií. Řecká kultura se latinizuje a šíří  se po celém Římském impériu. Řečí vzdělanců se stává  řečtina. Vrchol řecko-římské antiky spadá do období sklonku římské republiky a vlády císaře Augusta. Je to období lesku veliké moci, ale i jejího pokračujícího  úpadku.

 

Přibývající krizové jevy helenistického a posléze římského impéria oslabily víru v moc a sílu lidského poznání. Společenské zvraty a obraty zpochybnily existenci rozumného světového řádu. Rozšířila se skepse a  nekritické mísení různých nesourodých, fantastických a pověrečných názorů. Svět Logu odchází spolu se světem řeckořímské antiky a na jeho místo nastupuje svět náboženské víry a  svět nových říší, zbudovaných na troskách Římského impéria. Nové názorové paradigma charakterizuje Fides (víra), náboženské přesvědčení (fideismus).

 

 

Po Logu (myšlenkovém řádu) přišla Fides ( náboženská víra)

 

V atmosféře duchovního rozkladu římského impéria vzniklo  v rámci judaismu v Palestině  nové náboženství. Křesťanství. Vedle řeckořímské antiky se stalo  rovněž zdrojem evropské kulturní identity,  součástí  západní civilizace. Vypráví, že  za císaře Augusta se v Palestině narodil Ježíš  Nazaretský. Za císaře Tiberia  dospěl a zahájil své reformně náboženské působení. Vyšel  z  židovského Starého zákona, ale přetvořil jej. Neopakoval  již starou zásadu „Oko za oko, zub za zub“, ale přišel s novým přikázáním: „Milovati budeš bližního svého jako sebe samého“. Křesťanství bylo  zpočátku krutě pronásledováno. Avšak  r. 313 se mu dostalo státní podpory. Dvůr Konstantina Velikého v něm našel působivý ideologický prostředek  působení na obyvatelstvo. Křesťanství  bylo nejdříve  státem uznané a potom povinné. Stalo se  oficiálně  nařízeným a nedotknutelným státním náboženstvím.V této pozici setrvalo po dlouhá staletí. Až nová doba jeho působení oslabila.

Jako okruh  řeckých bájí ani okruh  biblických příběhů nepřestal být  pramenem inspirací, sdílení a prožívání pro příslušníky dalších období vývoje naší civilizace. 

Výklad křesťanství podává „Nový zákon“. Jsou to především  čtyři „Evangelia“, spisy o životě a působení Kristově.  Sepsali je Matouš, Marek, Lukáš a Jan. „Nový Zákon“ navazuje na původní   židovské kulturně historické texty „Starého Zákona“. Ten se  nepřestává  uznávat a ctít.  I proto, že se v něm prorokuje příchod  Mesiáše, Spasitele. A to je podle křesťanů Ježíš Nazaretský.   Kristus sám prohlásil, že dosavadní náboženství nepřišel zrušit, ale naplnit. Přinesl ovšem  mnoho změn vlivem  měnící se společnosti a vlivem pokročilejšího mravního citu.

K archaickým  mysterickým  prvkům  nového náboženství patří  křest, magická svátost očisty „živou vodou“  a „večeře Páně“ čili  „přijímání“. Je to  zvláštní  symbolická  oběť, při níž se  pojídá  „tělo a krev Páně“, kousek boha, kousek božího pneumatu. Věřící  tím získá  odpuštění hříchů na zemi  a po smrti život věčný na nebesích.  Tělo boží  při obřadu zastupuje chléb (hostie) , krev  představuje  červené víno. Pojídání boha, teofagie, existovalo  dříve, např. v kultu Dionýsově. Nepřítomného boha tu  zastupoval a rituálně se pojídal  kolouch. Dnešní věřící   vnímají  „večeři Páně“ jen  jako abstraktní symbol.                       

Křesťanství doznívajícího starověku a raného středověku je náboženstvím doby válek, převratů a      ukrutností. Ozbrojené houfy „barbarů“ táhnou celým známým světem a rozbíjejí dosavadní společenské instituce a zvyky. Potrvá celá staletí než budou  položeny základy nových,  stabilizovaných států a  uznávaných mezinárodních vztahů. A tak křesťané na troskách starých říší  dlouho věří  na brzký zánik světa, apokalypsu, po které  znovu přijde  Kristus  a bude vládnout   pro nápravu křivd a pro udílení milosti a blaha všem trpícím. Jeho vláda  na Zemi bude trvat 1000 let.

 A protože řecky se 1000 řekne chilioi, dostalo toto  hnutí  jméno „chiliasmus.“

V době všeobecně zjitřené, horečnaté, plné okultismu a mystiky, vizionářů, proroků, kouzel a znamení, obrnili se vyznavači Kristova učení rezignací, důvěrou v Boha a v tajemství vykoupení. Na místě  se šířila lhostejnost k věcem tohoto světa, vždyť šlo  přece  o spásu duše! Proti naturalismu klasické antiky  zavládl supranaturalismus, vláda nadpřirozena. Je třeba potlačovat tělo a smysly (askeze), odumřít světu časnému, snášet trpělivě strasti a svízele. Chudoba a odříkání vedou k věčné blaženosti, mučednictví k svatosti. A Bůh zjedná nápravu  za pozemské strádání: „Bohatí se mají dobře na zemi, chudí se budou mít dobře na nebi“.

 Proti  antickému racionalismu postavilo křesťanství supraracionalismus. Bůh a svět jsou našemu poznání objekty nedostupné, pokusy poznávat je  jsou bezbožné. Lépe je žít v lásce k Bohu. Víra v nadpřirozeno  je podmínkou  vykoupení a spásy.

Skupiny věřících  postupně  vytvořily společnou organizaci -  Kyriaké oikia, Dům Boží, Církev obecnou (katolickou). Zpočátku křesťané trpěli útlakem a pronásledováním. Byla to církev „trpící“.  V té době se  někteří   stoupenci  zabývali apologetikou, obhajobou víry. Hledali kontinuitu s minulostí, která by jejich učení ospravedlnila. A tak si také  přivlastnili Logos. Božský Logos je podle nich rozšířen po celém světě. Logos je syn Boží,  moudrost sama, pravda Boží.  Prostřednictvím Logu Bůh stvořil a řídí svět. Ale od r.313 již křesťané apologetiku nepotřebovali. Císař si církev přisvojil z ideologických důvodů jako prostředek  k ovládání obyvatelstva. A tak se úloha církve změnila. Teď  už nebyla „trpící“, teď  byla „vítězná“. A sama přikročila k bezcitnému pronásledování pohanů a kacířů. 

Přirozené rozdíly mezi západní (Řím) a východní částí impéria (Konstantinopolis, dříve Byzantion) se prohloubily r.395 rozdělením říše na dvě části. Od prohlášení církve za státní instituci stal se její hlavou císař. To  na východě zůstalo trvale v platnosti (césaropapismus). Avšak na západě, po pádu říše ( r.476) a  po nástupu nestabilních vlád germánských kmenů, hrál stále významnější roli římský biskup. Stál v čele církve, jediné tehdy fungující  instituce, která neformálně spravovala síť dílčích organizací na celém území.  Prohlásil se za nástupce apoštola Petra a činil si nárok být duchovní hlavou nejen církve, ale i státu,  celého západního světa.     

Pozdější spojení s franskými panovníky  přineslo římskému papeži  vlastní stát (Vatikán) a stálý růst vlivu i v důsledku pokřestění Irů, Germánů, západních Slovanů. Do tohoto období spadá i historie Velké Moravy a cyrilometodějská tradice, která  se trvale ujala  u východních a jižních Slovanů. Na misijním území Velké Moravy  se  tehdy střetly zájmy Franské říše  se zájmy říše Byzantské.

Římský papež měl časté spory s východními patriarchy a s  jejich císařem-papežem. I misijní činnost bratří ze Soluně patřila mezi ně. Skončila vítězstvím Říma a Franků. R.1054 nastal definitivní církevní  rozkol. Oba vrcholoví hodnostáři se dali vzájemně do klatby a na světě byla od těch dob církev římskokatolická a církev východní, pravoslavná. Obě se pokládají za „pravé“. A tady se  zřejmě natrvalo oddělila  byzantská civilizace  od civilizace  západní. I když základy mají společné. Když r.1453 padl Cařihrad (Konstantinopol, dnes Isatnbul) do rukou Osmanských Turků, přeneslo se sídlo hlavy pravoslavné círve do Moskvy. Moskva se stala „třetím Římem“. Končí civilizace byzantská a začíná civilizace pravoslavně slovanská. Uplatňuje se tu vliv   dělení křesťanství na východní a západní.

 Jsou militantně ladění autoři, kteří  kořeny západní civilizace  vidí v imperiálním římanství, v křesťanství  západního  ritu a v germánství. Jsou zastánci mírových tradic a ti uvažují o humanitním odkazu řeckořímské  antiky, o nerozděleném křesťanství a o přínosu řady  nebojovných  evropských národů.

Západní i východní duchovní otcové (patres) se od počátku křesťanství  vyrovnávali s myšlenkovým odkazem řeckořímské antiky, jak jej našli v pokleslé a fragmentární podobě, provázející zánik antické civilizace. Z konglomerátů různých směrů a kultů konstituovali věrouku, učení, které nečinilo rozdílu mezi filosofií a teologií. Vynikajícím představitelem tohoto období duchovních otců, patristiky, je Aurelius  Augustinus (354 – 430). Chtěl věřit, aby rozuměl a jeho cílem bylo  poznávat Boha a duši. K základním antickým ctnostem, moudrosti, spravedlnosti, statečnosti a uměřenosti, přidal tři ctnosti křesťanské: víru, naději a lásku. 

Od 9.stol. (doba Karla Velikého) se v centru říše  probouzí nový zájem o vzdělání. Vzniká školská učenost, scholastika. Kromě křesťanské věrouky se studuje 7 svobodných umění, dědictví antiky.

Je to trivium, gramatika,  dialektika (logika), rétorika  a quadrivium, geometrie, aritmetika, astronomie a musika. Ale to se týká jen církevních institucí. Světská šlechta  na hradech pěstuje rytířské ctnosti: jízdu na koni, plavání, střelbu z luku, šerm mečem a zápas, lov, hru v šachy, veršování. A prostý lid v podhradí  se věnuje  manuální práci. Učí se leda  jeden od druhého.

 V neděli pak povinně  chodí do kostela.

 Scholastická učenost činí pokroky.  Pozdní období  zná Aristotela už nejen ve zlomcích, ale v celé šíři. I dík arabským a židovským učencům ve Španělsku. Vrchol scholastiky představuje Tomáš Akvinský (1223-1274), tvůrce systému, který spojil křesťanství s učením Aristotelovým. Systém žije dosud, modernizovaný jako novotomismus.

Pro příští vývoj bylo  důležité, že Tomáš Akvinský  převzal geocentrický obraz kosmu, jak jej ve 2.stol. n.l. vypracoval alexandrijský  astronom, aristotelik Klaudius Ptolamaios. Jeho 13 knih bylo v 9.stol. přeloženo do arabštiny jako Almagest, v 15. stol.  převeden do latiny. Geocentrismus se stal závazným  dogmatem. Co bojů, utrpení, pronásledování a smrtí stálo, než se podařilo prosadit heliocentrický názor Mikuláše Kopernika, nový  obraz sluneční soustavy! Koperník jej podal v 6 knihách r.1543. Skrýval jej až do své smrti. Církev jej připustila až roku 1822.

Ve středověku nepřišla zkázonosná  apokalypsa,  kterou prorokuje ve svém Evangeliu sv. Jan. Nepřišel Starým Zákonem očekávaný Mesiáš, nevrátil se ani Kristus z  Nového Zákona, aby nastolil na zemi  „Tisícileté“ Boží království.  Ani kacíři v 15. a 16. stol. se toho nedočkali. Zato se vrátilo leccos z kulturního dědictví  řeckořímské antiky.

 

 Renesance. Vzpomínka na  antiku.

 

Nová životní nálada  se vzmáhá  v 15. a 16. stol. v bohatých italských městech a šíří se po západní Evropě. Ani papežský stolec jí neunikne. Vyznačuje ji odvrat od přísného středověkého supranaturalismu a obrat  ke skutečnému světu a k pozemským radostem. Něco jiného je učení nebeské, něco jiného pozemské. A tomu pozemskému je třeba dát přednost.

Odevšad zaznívá heslo „příroda“ (naturalismus). Hlavním cílem života je lidský jedinec a jeho svobodný rozvoj (individualismus) a užívání darů života (hedonismus.) Myšlení již nesměřuje ke křesťanství a církvi, ale  k státu a  k všelidské humanitě.  Středověké ideje blednou samy v jasu nového života. Vede se výnosný obchod s Levantou, v níž Turci postupně vyřadí Byzanc z konkurence,  uskutečňují se objevné zámořské cesty,  udivuje nevídaný hospodářský pokrok a  růst bohatství.

Rozšíření a uvolnění duchovního života se připravovalo již dříve. Působili scholastičtí nominalisté a vykladači antické literatury, kterých přibývalo hojnějším stykem s Východem. Po loupeživých křižáckých výpravách ze Západu sama Byzanc hledá spojení s Římem před Turky (14.-15. stol.).

 Po pádu Cařihradu (1453) mnozí řečtí učenci emigrují do Itálie. V Evropě se šíří vedle latiny i řečtina, řecké originály se čtou v bohatším výběru a novýma očima. Ne již pro potřebu církve a  pro zdůvodňování dogmat, ale pro obohacení života. Je to hnutí „humanismu“ v čele s Erasmem Rotterdamským. Učenci z celé Evropy si s ním dopisují. I čeští.

 Novou vnímavost již dříve podnítili  literáti, jako básníci  Dante a Petrarca a prozaik Boccaccio. Nadšení pro antické památky a vzory inspirovalo   dodnes obdivované malíře, sochaře, architekty. Nelze nepřipomenout alespoň Michelangela a Leonarda da Vinci, Botticelliho, Giotta  nebo Tiziana. Za mnohé desítky dalších umělců, jejichž díla dodnes obdivujeme v nádherných  galeriích města Florencie. 

Ve  Florencii  se  v době vlády rodu  Medicejských „platonsky“ filosofuje  a se zřetelem na  současnost se  politizuje. Vede v tom Nicolo Machiavelli (1469 – 1527). Doporučuje vládě státu v zájmu upevnění moci např. utilitární zásadu „účel světí prostředky“. Ale politizuje se i jinde.

  O dokonalé společnosti z hlediska lidu uvažuje Angličan Thomas More (1478 – 1535),  autor spisu „Utopie“  a Ital Thomas Campanella (1568 – 1639),  spisovatel „Slunečního státu.“ Nelíbili se mocným tehdejšího světa. Toho prvního dal popravit anglický král Jindřich VIII.,  ten druhý byl prý  za podněcování Italů proti španělskému útlaku 27 let vězněn a mučen.

 Nová věda se objevuje nejdříve ve spojení s magií, astrologií, mystikou, ale imponuje obrovskou zvídavostí a prvními objevy. Církev, která měla až dosud monopol na veškeré vědění, se k novým poznatkům chová nepřátelsky.

 Mikuláš Koperník (1473 – 1542), z polské Toruně, tají své heliocentrické výpočty ze strachu o život až do své smrti. Galileo Galilei (1564 – 1642) je přísným dekretem papežským donucen výsledky svého pozorování dalekohledem odvolat, popřít. Giordano Bruno (1548 – 1600) je pro své neortodoxní názory (tendence k panteismu) benátskou a římskou inkvizicí krutě mučen a upálen.

 

A přece už jsme v novověku

       

Nový věk se počítá  od roku 1492. Nastává období  po objevu  dosud neznámého  kontinentu, Ameriky. Západní civilizace, dosud evropská, rozšiřuje své území a stává se euroamerickou, euroatlantickou. 

 Slavní  mořeplavci položili základy bohatství koloniálních říší. Kryštof Columbus (1451 – 1506), Vasco da Gama (1469 – 1524), Fernando Magalaens (1480 – 1521), Francis Drake (1540 – 1596), „Pirát jejího veličenstva“.  A  ještě Amerigo Vespucci (1454 – 1512). Slavní mořeplavci byli dobří křesťané, ale na jejich chování k domorodcům  v objevených zemích  se to nijak neprojevilo. Shrabovali jejich bohatství, ničili jejich říše, vraždili je nemilosrdně, bez sebemenších výčitek svědomí. Nezabiješ?  Láska k bližnímu? Pohané přece nejsou bližní, mysleli slavní mořeplavci.  „Ach, Kryštofe, že jsi nezůstal raději doma“, vzdychá studentka ve své slohové práci o Columbovi. Ale mohla ten povzdech adresovat i všem ostatním. Vydávali se na dobrodružné objevné cesty ve jménu křesťanství, křesťanského krále, křesťanského království. Za Španělsko, za Portugalsko, za Anglii. Byli věřící, ctili Bibli, vyznávali Desatero. Věděli, že se nesmí zabíjet a krást. Ale to platilo jen doma,  mezi křesťany. Domorodci byli  přece pohani. A tak, pověřeni vyššími zájmy, vraždili a loupili bohatství zámořských zemí a byli za tyto zásluhy odměňováni a povyšováni do šlechtického stavu. Tu admirál, tu hrabě,  tu sir, baronet nebo rytíř. „Královnin pirát“ přepadal cizí mírumilovné lodě, olupoval je a potápěl. Napadal pobřežní města Chile, Peru, Mexika, Cadiz. Pozoruhodná doba objevů  nových zemí a cest, ale i drancování zlata, drahokamů, slonoviny, koření. A podrobování cizích území a vyhlazování celých etnik. A k tomu ještě přibyl lov na otroky a prodej lidských bytostí jako věcí. Obchod s otroky. Dovoz otroků do  Nového světa. Až občanská válka r.1860-61 otrokářství v Americe zrušila.

Válkou za nezávislost  koncem 18. stol. přestali být obyvatelé Ameriky, stále početnější dík přibývajícím přistěhovalcům  z Evropy, obyvateli  anglické  koloniální  říše. Odtrhli se  od Anglie a   stali se obyvateli federace volně spojených samostatných  států, dříve kolonií. Vznikla tak „Unie  spojených států amerických“, na dlouho příklad a vzor pro  utlačované národy Evropy.   R.1787  dali  Američané svému republikánskému zřízení ústavu, platnou v základech dodnes. Jejich manifestem bylo prohlášení trvalé platnosti : „Lidé byli stvořeni tak, aby si byli rovni. Všichni byli stvořitelem obdařeni některými nezcizitelnými právy, k nimž patří život, svoboda a touha po štěstí.“

Den nezávislosti se slaví 4.července. Z „Otců zakladatelů“ jsou nejznámější George Washington, Thomas Jefferson, Benjamin Franklin. Z občanské války  pak Abraham Lincoln, 16. president USA.

 Demokratická hesla „Volnost, rovnost, bratrství“, hesla Velké francouzské revoluce konce 18. stol., se rozlétla po celé Evropě  souběžně s deklarací. Vyjadřovala přání a požadavky širokých vrstev národů, trpících  pod bezohlednou vládou absolutismu a  pod  útlakem privilegovaných  vrstev. Novodobý boj za lidská práva patří k  předním hodnotovým cílům národů v Evropě i v Americe.

Jsme však v současné době  svědky  zneužívání  jeho hesel pro imperiální účely.   

 

Reformace. Pokus napravit křesťanství.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Souběžně s renesancí se šíří reformace, z odlišných pohnutek, ale ve stejném dobovém klimatu. Je to především odpor proti světskému panování církve, která hlásá náboženství lásky a chudoby, ale sama se jím neřídí. Sám papež a mnoho kněží se oddává bez výčitek svědomí  světským požitkům a radovánkám. Reformaci předcházela „kacířská“ hnutí, jako byli např. Katharové, Albigenští, Valdenští. Byli vesměs násilím potlačeni a vyhubeni. Ani církevní moc nestrpěla kritiku toho, že by něco jiného hlásala a předkládala k věření a něco jiného dělala.

Hnutí za nápravu církve mělo své stoupence i na universitách. V době papežského schizmatu (dvoj- a trojpapežství) působily v universitních kruzích silně myšlenky reformátora  Johna Viklefa  (1330 – 1384). Ten nepokrytě oduzoval světský majetek a moc církve jako příčinu náboženského úpadku. Na pražskou universitu přinesl  z OxforduViklefovy myšlenky a spisy M.Jeroným Pražský. Jeho přítel M.Jan Hus (1369 – 1415) je přijal se souhlasem. Smýšlel podobně a sám v duchu nápravy církve  přednášel i psal. Tak začal jeho spor s církví, neboť ona odsoudila Viklefovy spisy k spálení jako kacířské. Husův spor skončil tragicky. Mistr  Jan Hus byl nespravedlivě odsouzen

 a nemilosrdně upálen v Kostnici  6. července roku 1415. Jeho přítel  M. Jeroným Pražský přišel  stejně o život o rok později. Husovu věrnost přesvědčení a svědomí i proti mnohonásobné  přesile proradného církevního koncilu, neúplatná láska  k pravdě i v ohrožení života, odpovědnost za péči o své bližní, práce pro národ,  pro lid, pro jeho jazyk a literaturu, nic z toho nelze zapomenout. To, co Mistr Jan Hus  svým životem a dílem přinesl, to  jsou trvalé hodnoty evropské kultury, západní civilizace.

Na husitské hnutí navázal Petr Chelčický (1460) a jím inspirovaná Jednota  Českých bratří, založená  r.1458 v Kunvaldě. Dík Jednotě (1592 – 1670) máme vzorný  překlad Bible, péči o čistotu a bohatství jazyka, lásku k vlasti, péči o mládež, školy a vzdělávání. Čeští bratři byli jako kacíři pronásledováni, po porážce českých stavů na Bílé hoře r.1620 ze země vypuzeni. Dodnes existují jejich pokračovatelé  v Anglii a v USA (Pensylvánie) a  dodnes tvoří  církev Moravských bratří, potomků pobělohorských exulantů. Mají i vlastní universitu, Moravskou kolej.

Reformace v jiných evropských zemích  (Anglie, Švédsko, Nizozemí, Německo, Švýcarsko...) se vyvíjela podle místních poměrů. Není pochyb o tom, že česká reformace tu měla svůj vliv, přímý i nepřímý. Martin Luther z Wittenbergu (1483 – 1546), Ulrich Zwingli z Curychu (1484 -1531),  Jan Kalvín (1509 – 1564) v Ženevě. Z Ženevy  se kalvinismus šířil po západní Evropě i po Americe. Ani on se však nevyhnul  netolerantnímu zneužívání moci  násilím a terorem. Kalvínovi se nezapomíná nelidské upálení Španěla M. Serveta. Za to, že se  dopustil  teologické  úchylky: věřil v Boha, ne však ve tři Božské osoby.

  Jan Amos Komenský (1592 – 1670), poslední biskup Jednoty českých bratří,  prožil větší část života v nepohodě  nuceného exilu. Avšak  zapsal se významně  do evropských  kulturních dějin.  Nejenže položil základy novodobé pedagogiky, školy a školství, ale podal i nárys systematického díla obrody, všenápravy věcí lidských. Navrhl všenápravu v duchu realismu, demokratismu a humanismu a navrhl ji v rozměru osobním, národním, mezinárodním a všelidském. Proti tak velice rozšířenému fanatismus a  nesnášenlivosti, které postihovaly  Evropu po staletí, a jichž byl obětí on sám i jeho národ,  napsal: „ Chceme, aby k sestavování vševědného díla byli připuštěni všichni, kdo uvažovali o zbožnosti,mravech, vědách a uměních, bez ohledu na to, je-li to křesťan nebo mohamedán, žid nebo pohan a stejně bez ohledu na to, ke které by se hlásil sektě, ať už je to pytagorejec, akademik, peripatetik, stoik, Essejan, Řek, Říman, starověký nebo současný, doktor nebo rabín, bez ohledu na církev, synodu, koncil, zkrátka všichni, a byli vyslechnuti, co přinášejí dobrého“ (Jan Amos Komenský, 1639).

 Současní  lidé si  kladou otázku, zda  naše lidská situace není  stále  táž,  jako  byla  od nepaměti. Člověk  asi  za všech dob zápasí s démonickými silami zla a hříchu.  Mění se jen jejich podoba. Ani naše civilizace  na podstatě lidské situace, situace člověka tváří v tvář sobě a světu,  nic nezměnila.  Člověk potřebuje podporu a  pomoc  v úsilí k dobrému – jako kdysi. Současný Američan, vynikající společenskovědní badatel Samuel Huntington, jako americký vlastenec  by si přál vrátit Ameriku k anglosaské protestantské kultuře a k tradicím přistěhovalců ze 17. stol. Současná společnost  je zahlcena mnoha špatnostmi, které západní civilizaci rozkládají. My bychom si přáli vrátit se k obrozenským tradicím našeho národa a k živým hodnotám Masarykova Československa.

 

Osvícenství a vláda rozumu. Již ne fides, ale ratio. A věda a technika stále vyšší úrovně.

Rozlišení podstaty a jevu. Rozličné

 

 V 17. stol. se šíří Evropou nové duchovní klima. Církevní protireformace vytlačuje renesanční radost ze života, zdůrazňuje kázeň a  poslušnost autoritě církevní i státní. Politickou doktrínou se stává absolutismus, neomezená vláda panovníka. Ani příroda již není zdrojem nadšeného obdivu, zůstává  však předmětem nepředpojatého zkoumání.  Renesanční zvídavost se již nedaří potlačit.

S poctou starověku (Archimedovi, Eukleidovi aj. ) se rozvíjí novodobá přírodověda. Uveďme aspoň některé její představitele: Galileo Galilei (1564 – 1642), Mikuláš  Koperník (1473 - 1542),  Robert Boyle (1627 – 1691), Isaak Newton (1643 – 1727).  Popularizuje se nový názor světový, světlo poznání, boj proti tmářství, proti  pověrám. Newtonovský systematický obraz světa na Zemi i v Kosmu byl doplněn a v drobnostech  korigován až autorem teorie relativity, Albertem Einsteinem (1879 – 1955).

Nový proud rozmachu lidského ducha nesetrval  u přírodovědy. Týkal se i lidské společnosti. Tak především  stát  má být racionální a  tolerantní. Rozumné je respektovat lidská práva, svobodu, rovnost, bratrství.  Tyto ideje se rodí již v italské renesanci  v 15.- 16. stol., v Holandsku  v 17. stol., sílí v Anglii  v 17. a 18. stol. Vrcholí ve Francii koncem  18. stol. Stávají se  důvodnými programovými cíli  pro francouzskou revoluci i pro americký boj za nezávislost.

V letech 1751 – 1766 vychází slavná francouzská „Encyklopedie věd, řemesel a umění“. Výkvět vzdělanců Francie, 12 filosofů a vědců,  vydává 28 obrovitých svazků znalostí a úvah. Dosahují výšin lidského ducha, čtenáře inspirují, podněcují. Uvažuje se tu  o přirozeném náboženství, o deismu, o volné myšlence, upevňuje se víra ve společenský pokrok dík přírodovědě a pokrokovým idejím. Církev a šlechta „Encyklopedii“ odsuzuje a zakazuje. Ale demokratická a revoluční hnutí ve vyspělých zemích ji přijímají a šíří. V méně pokročilých  zemích uplatňují  některé osvícenské myšlenky  sami panovníci.

Vyvrcholení  osvícenství představuje realizace revolučních  myšlenek zástupců lidu, stoupenců demokracie: Americká válka za nezávislost (1787) a Velká francouzská revoluce (1789). Obě  převratné historické události  přinesly nezapomenutelné  deklarace o přirozených lidských a občanských  právech, o právu na  svobodu,  na rovnost a  bratrskou  vzájemnost. Tyto deklarace měly být rámcovou směrnicí  pro veškerý  další společenský  život. Ne vždy a všude však  se to  dařilo, jak ukazují dějiny dalších století. Osvícenství ovlivnilo všeobecný názorový  konsensus, všeobecné veřejné mínění  v Evropě i  v Americe v 19. a 20. stol. Teprve  nedávno se objevily výraznější pokusy  osvícenské  ideje zpochybnit a odmítnout.

 

 

Osidla postmoderny a občanských svobod a práv.  Nakonec ne Hybris, ale Éthos.

 

Nemůžeme si zastírat, že by na  život nepadly temné stíny. Roztržka mezi člověkem a přírodou se alarmujícím způsobem promítá především do života naší civilizace, angažující se  globálním způsobem na celé planetě. Přibývají  výstražné hlasy o  tom, že nad naší civilizací se stmívá, že je v rozkladu, že se blíží hodina jejího zániku.

Lidé stojí tváří v tvář důsledkům nerovnoměrného ekonomického růstu, nerovnoměrného globálního zabezpečení potravy, nedostatku vody, hrozivému úbytku deštných pralesů, znečištění oceánů, nežádoucím klimatickým změnám, nezvládnutelnému populačnímu růstu, nepředvídaným následkům geopolitických zvratů, válečných konfliktů a rostoucích migrací velkých skupin obyvatelstva. Světové problémy jsou stále propletenější a naléhavější. Elity světa s dosavadními  korumpujícími způsoby vládnutí podstatné problémy ochrany a zachování světa neřeší.

 Pociťujeme, jaké nechtěné důsledky má zákon heterogonie účelů.  Současný člověk svou vrcholnou vědotechnikou nedosáhl  zamýšleného stavu většího blahobytu, bezpečí a lidskosti, ale naopak upadá do stavu globální krize a  svou činností mnohonásobně ohrožuje celou biosféru, včetně vlastního života a zdraví. Varuje pandémie vážné  choroby.

Kdo je vinen? Nejeden kritik přítomného stavu světa položil otázku, kde se stala první chyba, odkdy se daly dějiny na cestu  směrem pochybeného a škodlivého vývoje  až k dnešku, do věku krizí, katastrof a kataklysmat.

Zavinilo prý to osvícenství. Šířilo vzdělanost, ideály svobody, rovnosti a bratrství a způsobilo odvrat od Boha. Žalobci ovšem zapomínají, že většina vlivných osvícenců věřila v Boha nebo ve Vyšší mravní princip. Zamlčují, že krutých konfliktů a nelidskostí nebylo v předosvícenské době méně, přehlížejí, že osvícenstvím iniciované zápasy a procesy vedly k demokratizaci společnosti, k rozkvětu průmyslu a k zlepšení životní úrovně většiny lidí v zemích západní civilizace.

Jiní nazřeli hlouběji do dějin a našli Francise Bacona a René Descartesa jako viníky dnešních nesnází.  Empirismus jednoho a racionalismus druhého a spojení s exaktní přírodovědou  jich obou prý přivedlo naši civilizaci do záhuby. To osočení zapomíná, že oba myslitelé uvažovali o světě a o uspokojení lidských potřeb v kontextu velmi tvrdých životních podmínek 17. stol. Nemohli  a nechtěli navádět  k bezohledné exploataci přírodních zdrojů. Respektovali je. Současné zneužívání vědy a techniky pro bezhraničně neodpovědné sobecké zájmy by si ani nedovedli představit.

Další pátrači objevili pachatele současného marasmu v době renesančního oživení antického naturalismu a racionalismu a  v individualistické touze po osobním rozvoji a  poznání světa. Ve skutečnosti renesance přispěla k zájmu o přírodu a k  obdivu a úctě k ní, ale i k umění, k dějinám a k mnohostranné emancipaci člověka, který byl středověkými mravy a zvyky velmi utlačován.

Najdeme i autory, kteří se opírají o idealizovaný obraz středověké víry a prostého náboženského života. Chyba prý nastala, když se lidé nedali cestou láskyplného srdce, kterou ukazoval František z Assisi. Ten byl příkladem pravého života čisté vroucnosti, souznění s přírodou a v bratrské lásce i s opovrhovanými žebráky. Lidé se tehdy dali cestou   rozumu, po které vedl Tomáš Akvinský, přední scholastický učenec. Ten pro ucelený obraz světa neváhal přijmout ani  učení pohanského fiosofa Aristotela. Nelze ten výklad  přijmout bez námitek. I když si vážíme darů srdce a pohnutek, kterých rozum nezná (jak praví B. Pascal), nelze připustit, že racionalita je  hodna zavržení. Rozum přece dává člověku poznání jako zbraň proti omylům, omezenosti, hlouposti, pověrám, dává mu vědomí poučené znalosti a odpovědnosti. Zbavuje ho bezmoci, dává mu zbraň proti hladu, chudobě a chorobám. Ale též proti svodům, intrikám a podvodům.

V napínavém pátrání po viníkovi současných výstražných protiřečení západní civilizace (kdo vlastně vypustil toho „džina z lahve“?) byl objeven i „naivní antropocentrický hegemonismus“ knihy „Genesis Starého Zákona“. Hospodin tu říká prvním lidem :„ Naplňte zemi a podmaňte ji, a panujte nad rybami mořskými a nad ptactvem nebeským i nad všelikým zeměplazem.“  Ale rozumíme dnes po těch mnoha tisících letech správně tomu slovu „panování“? Jak asi vypadalo to „panování“ v podmínkách nerozvitého ruralismu? To přece není pokyn k neomezenému technicky maximálně výkonnému plenění a drancování přírody a jejích zdrojů. V kontextu života a práce biblických lidí je to spíšs pobídka k primitivnímu lovu a rybolovu, k chovu domácích zvířat,

k ručnímu obdělávání půdy a k pěstování plodin. A také k jednoduchému řemeslu a vůbec k sebezáchovnému mnohostrannému, ale skromnému hospodaření ve světě, jak jej Bůh podle Bible nedávno  stvořil. Cožpak  biblický člověk nebyl  stvořen k obrazu Božímu, k obrazu Boha-Stvořitele? A nenáleží mu z toho důvodu o všechno stvořené i s úctou a láskou pečovat?

Ale nakonec byl pravý viník dopaden přece jen jinde. V mýtickém Řecku, na samém počátku civilizačního vývoje. Nikoli v biblickém ráji starých Hebrejů, ale u řeckého titána Prométhea. Prométheus  se opovážil vzít bohům olympským oheň, dát jej lidem a naučit je písmu, řemeslůma vědám. Postavil se tak  proti Olympanům v boji proti útlaku lidí.  Ale v podání pátračů po vinících  úpadku civilizace  tedy Prométheus opravdu  zavinil, že se lidé  dali cestou pokroku, růstu a rozvoje, až dospěli k dnešní vážné krizi. Prométheovský princip svobodné lidské vůle, její vzpoury proti nadvládě a jejího zápasu s danostmi a překážkami, zápasu  za rozvoj poznání a vzdělanosti byl tedy zpochybněn. A s ním i všechny historické podoby racionality a duchovního  vzestupu. Ale tím je v základu zpochybněna veškerá západní kultura a celá  civilizace. Máme se jí zříci?

 

 Jako paradigma západní civilizace platil  právě starý řecký ideál – žít ve shodě s přírodou a rozumem. Prométheovský princip rozvoje osobnosti, kritického myšlení, svobodné lidské vůle a její vzpoury proti překážkám a utlačující, omezující moci. Máme ho zavrhnout?

Pátrání po tom, co zavinilo současný civilizační úpadek můžeme uzavřít. Ani naivní biblický antropocentrismus s vírou, že Hospodin dal zemi celému lidskému pokolení, ani kritická racionalita antické filosofie, ani věda a technika počínajícího průmyslového věku,  ani světový názor renesanční nebo osvícenský nejsou viníky. Jsou to směry, které umožnily pozitivní vývoj, kulturu a vzdělanost moderního člověka. Jsou to  součásti jeho civilizačních tradic.  Na vině je to, co vyvolalo nestejnoměrný vývoj společnosti, hegemonii finančního využití vědy a techniky,  bezohledné  drancování přírody, potlačení morálních zřetelů a despekt k neporušitelným hodnotám lidskosti, které nejsou za peníze. Na vině je mediálně šířený pokleslý neoliberalismus finančních toků a extrémní egoismus, egocentrismus.  Jestliže paradigmatem moderny (novověku od dob renesance) byl  princip přirozeného poznávání světa a  rozumné pořádání věcí lidských, Ratio, paradigmatem postmoderny se stává Hybris. Pojem ze staré řecké mytologie, překročení lidské míry, narušení řádů. Hybris  narůstá z projevů rozkladu dnešní  civilizace, z konzumní přesycenosti, nevázanosti, svévole, zpupnosti, zaslepenosti, chtivosti a chamtivosti.  Z intrik oligarchů a z  ozbrojených konfliktů předstíraných cílů. Z popírání tradic národa, rodiny, ze znevažování norem etiky i estetiky. Pěstují se i ozbrojené konflikty.  Otvírá se otázka unilaterální, bilaterální a multilaterální vlády nad světem. Válčí se. Takovou rouhavou Hybris stíhá v řeckých bájích Spravedlnost, také trestem bez míry. Není tím trestem i dnešní  pandemie koronaviru? Neprovází ji i globální pandemie chudoby? A nejsou tu bezútěšné konflikty mezi lidmi uvnitř státních hranic i mimo ně? Přečetli jsme si, že 4 tisíce miliardářů a 16 milionů milionářů vlastní 95% světového bohatství. Přečetli jsme si, že i během pandemie vzrostly jejich zisky v USA   o třetinu. Zároveň s tímto růstem bohatství  však 50 milionů zaměstnanců  ztratilo práci. Jsou lidé    na věky nepoučitelní? I když opustíme svět řeckých  bájí, neopustíme jejich odkaz. Vidíme, že dnešní  civilizaci nezbývá k záchraně nic jiného než  - Metanoia, změna smýšlení. Odvrhnout Hybris, opustit  bezohlednou vládu  chamtivosti a svévole a vrátit se do časů, kdy vedle svobody existovala  i odpovědnost a platil řád. Éthos. Nastolit Éthos.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Esej o hodnotách  západní civilizace