Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ing. Dalibor Plichta - Chytráctví a obmysly německé nesmířenosti

12. 8. 2025

Ing. Dalibor Plichta

Chytráctví a obmysly německé

nesmířenosti I

 

Jaké jsou prostředky této vůči nám nesmířené ně­mecké politiky?

Na prvním místě k nim patří dovolávání se lidských práv, která prý byla provedením odsunu pošlapána. Hodně opoždění němečtí obhájci lidských práv přitom nechtějí vidět odsun jako součást doznívající Němci rozpoutané války. Myšlenka lidských práv se v jejich hlavách objevuje, teprve když svou nelidskou totální válku totálně prohráli.

Hlavně však nejsou vůbec s to uznat a pochopit od­sun jako preventivní krok na ochranu nejen lidských práv, ale především lidských životů, které by mohly být znovu ohroženy, kdyby nějaká nová podoba německé vládychtivosti a ujařmování cizích národů chtěla znovu zneužít německých menšin v Polsku, v zemích bývalého Československa nebo v Maďarsku.

Dále k německým sofizmatům patří i rozhořčené odmítání údajně uplatněného principu kolektivní viny. K tomuto českému provinění mělo dojít tím, že bylo nepřátelské a provinilé německé a maďarské obyvatel­stvo zbaveno našeho státního občanství a po zabavení majetku odsunuto ve shodě s článkem XIII "Postu­pimské dohody" do Německa.

Dnešní odsuzovatelé principu kolektivní viny v rám­ci svého tažení proti jeho údajnému uplatnění jaksi sa­mozřejmě při hlásání kolektivní neviny bývalých čes­kých Němců zamlčují dvě důležité věci:

Za prvé uznání a pochvaly, kterými byli tito "ne­vinní" zahrnuti za své zásluhy a podporu nacistické Hitlerovy politiky proti ČSR. Výmluvně se o těchto zá­sluhách vyjádřil sám Konrád Henlein (který jistě vě­děl, o čem mluví), když 4. března 1941 ve Vídni řekl: "V několika letech se podařilo ohrozit vnitřní stabilitu Československa tak důkladně a přivést vnitřní poměry do takového zmatku, že Československo dozrálo k lik­vidaci. K tomu všemu však mohlo dojít jen proto, že všichni sudetští Němci (das ganze Sudetendeutsch­tum) se stali nacionálními socialisty. "(15)

Za druhé zamlčují skutečnost, že jak pokud jde o zbavení československého občanství, tak pokud jde o konfiskaci nepřátelského majetku a odsun provini­lých osob, byly z těchto opatření vyňaty všechny osoby, které prokázaly, že "zůstaly věrny Českosloven­ské republice, nikdy se neprovinily proti národům českému a slovenskému a buď se činně zúčastnily boje za její osvobození, nebo trpěly pod nacistickým nebo fašistickým terorem", jak stanovily ústavní de­krety č. 33/1945 a č. 108/1945.

    Z odsunu bylo vyňato celkem 196 000 osob (a  pří­slušníků jejich  rodin).       Z toho

26 000  antifašistů, 22 000 odborníků, 12 000 horníků, 10 000 ostatních.

88 614 takovýchto osob se k vystěhování, kona­nému za jiných podmínek (týkajících se např. ma­jetku), než byly podmínky stanovené pro odsun, při­hlásilo dobrovolně. Asi 185 000 registrovaných příslušníků německé národnosti žilo v ČSR ještě po roce 1948. Princip kolektivní viny tedy, jak je zřejmé, nebyl uplatněn.

V této souvislosti je zajímavé, že právě ti, kdo nej­víc a nejhalasněji brojí proti našemu údajnému uplat­nění principu kolektivní viny a vědí, že jejich řeči o tom neodpovídají pravdě, domáhají se (jako F. Neu­bauer) stejně vehementně kolektivního práva na ná­vrat. (16)

Tohoto zkreslování se vlivem svých poradců z kruhů bývalých českých Němců dopustil i bývalý předseda německých sociálních demokratů Scharping za své návštěvy v Praze, když řekl, jako by se nás to týkalo: "Budoucí Evropa nemůže být postavena na po­jmech kolektivní vina a kolektivní odsouzení. Musí být nalezena cesta, jak tuto otázku po dohodě sprovo­dit se světa. Po dohodě také s postiženými" (17) (rozuměj odsunutými Němci). - Bohužel se tomu nedá rozumět jinak, než že i v případě volebního vítězství a vlády sociálních demokratů v SRN zůstávali bychom nadále vystaveni tlakům oněch "postižených" a museli by­chom počítat s jistým porozuměním německé vlády pro jejich požadavky. (Zároveň je však třeba uvést, že Rudolf Scharping v době, kdy byl předsedou SPD, za svou stranu prohlásil, že SPD nikdy nebude podporo­vat kolektivní návrat bývalých českých Němců do České republiky ani jejich požadavky o odškodnění. Nadto došlo v květnu 1995 k dohodě mezi SPD a ČSSD, že obě strany považují minulost za definitivně uzavřenou.)

Odčinění údajné kolektivní křivdy si představují or­ganizace bývalých českých Němců (ale až na malé vý­jimky i německé politické strany) v podstatě úplně stejně.

 

Nejen pan Neubauer, ale i sociálně demokratická Seligerova obec (a s ní i SPD) nebo katolické sdružení Ackermann-Gemeinde (a s ním CSU a CDU), prostě všichni užívají pro odsun termínu "vyhnání", označují odsun za protiprávní, za odporující mezinárodnímu právu, všichni mluví o zachování nebo opětném zís­kání práv sudetských Němců jako "etnické skupiny" (ve smyslu "volksgruppe", čímž je, jak jsme už uká­zali, míněno něco jiného než "menšina"). Všichni mluví o "právu na vlast", téměř všichni o "právu na návrat" a o odškodnění bývalých českých Němců Čes­kou republikou, přestože bylo odsunutým vyplaceno odškodnění německou vládou, jak k tomu byla zavá­zána ve smyslu "Smlouvy tří západních velmocí se SRN" z 26.5.1952. (Každá i nedospělá osoba dostala průměrně  8 500 marek.)

Shoda všech spolků bývalých českých Němců na těchto požadavcích, jakož i skutečnost, že se za tyto požadavky staví i vládnoucí politické strany, je vý­mluvným dokladem pro to, co jsme označili za nesmí­řenost německé politiky nejen bývalých českých Němců, ale Němců vůbec. (Přitom ponechávám stra­nou postoje takového Witiko-Bundu, jehož předseda Staff se v Praze nechal slyšet, že "Čechům patří jen část jejich nynějšího území, protože druhá část byla vždy obývána Němci".)

Všechny tyto požadavky směřují k tomu, aby se z nynější ani ne půlprocentní rozptýlené menšiny (podle posledního sčítání obyvatelstva se k německé národnosti přihlásilo 48 000 občanů České republiky) vytvořila nikoli jen větší menšina, nýbrž „volks­gruppe", která by byla něčím víc než pouhou menši­nou, neboť by měla právní subjektivitu, jistá kolek­tivní práva, včetně práva na odtržení od České republiky. A pokud by to tak daleko, tj. k odtržení, ne­došlo, protože by to v rámci Evropské unie ani nebylo zapotřebí, měla by tato politika posilování německého živlu u nás usnadňovat hospodářskou a poté i politic­kou kolonizaci našich zemí.

Dlouhodobým záměrům vytvořit u nás poměry, kdy by již nebylo možno mluvit o České republice jako o národním státě, měl by posloužit nejen hromadný návrat odsunutých Němců, jejich dětí a vnuků, jak si to představuje sudetoněmecké krajanské sdružení, když mluví o "právu na vlast" i pro děti a vnuky a snad všechny potomky odsunutých, pro všechny, kdo mají "sudetskou krev".

Těmto záměrům by mělo posloužit i brzké přijetí zá­konů, které by právně zvýhodňovaly Němce při jejich usazování se v České republice a poskytovaly jim vý­sadu, aby se mohli u nás usazovat ještě před tím, než se Česká republika případně stane členem Evropské unie. Jednoznačně se v tomto smyslu vyjádřil u příle­žitosti podpisu "Smlouvy o dobrém sousedství a přá­telské spolupráci" sám H. Kohl.

Témuž účelu mají sloužit i německé nabídky nebo požadavky, aby se Němci mohli už teď podílet na roz­voji "staré vlasti".

Nástrojem této politiky měl být i nápad (mezitím již spolkovou vládou odmítnutý) na zavedení dvojího ob­čanství pro bývalé naše Němce, aby se mohli podílet na probíhající privatizaci našeho hospodářství. - Věc ztroskotala u německé vlády jen na tom, že toto "ře­šení" bylo na české straně podmiňováno prohlášením německé strany o nulitě "Mnichovské dohody" od sa­mého počátku. Podle některých mluvčích bývalých českých Němců (například R. Hilfa) (18) udělala tehdy spolková vláda chybu, protože to prý "byla ve skuteč­nosti praktická cesta k vyrovnání". - Dá se očekávat, že se snahy najít pro bývalé české Němce možnost opětného získání našeho občanství objeví v nějaké nové podobě znovu. Požadavek dvojího občanství pro bývalé české Němce, kteří se vrátí do České repub­liky, byl znovu opakován i na letošních jejich srazech.

K nástrojům této expanzivní politiky patří i požado­vaný statut "voksgruppe", prosazovaný landsmanšaf­tem pro budoucí rozmnoženou německou menšinu u nás. Neboť ta by se nehodlala spokojit s takovým statutem, jaký pro menšiny vypracovala Helsinská konference (KBSE) nebo jaký odpovídá formulacím vídeňské konference o menšinách v roce 1993. V těchto dokumentech totiž žádné právo na odtržení obsaženo není a naopak je v nich stanovena povinnost menšiny respektovat územní celistvost státu, v němž menšina žije, a povinnost loajality vůči němu.

A konečně mají těmto německým expanzivním zá­měrům napomáhat všelijaké zamýšlené česko-ně­mecké orgány, diskusní fóra a shromáždění, kde by se nám jako partneři vnutili "krajané", představitelé oné "volksgruppe", která se zároveň domáhá "práva na vlast" i práva na odtržení. Berndt Posselt (který do­provázel státního ministra vnitra H. Waffenschmidta na jeho návštěvě v České republice) se nechal slyšet, že "je nevyhnutelné, aby česká vláda, český parla­ment, landsmanšaft a zastupitelstvo zde žijících Němců zasedlo k jednomu stolu" (19). Samozřejmě, že by se u tohoto stolu, v tomto podivně složeném shro­máždění jen připravovala cesta k prosazení toho, co se Němcům nepodařilo prosadit v jednáních o obou česko-německých smlouvách - z roku 1973 a z roku 1992.

Německá politika nesmířenosti s výsledky druhé světové války (je to vlastně už její druhé vydání, s prv­ním jsme se setkali po první světové válce) zkušeně využívá důsledků politických změn, k nimž došlo po nástupu Gorbačova a po ukončení studené války, po změnách, které se jí jeví jako "nezadržitelný vzestup Německa k nejmocnější mocnosti v Evropě ..., k moc­nosti, které Spojené státy americké, aby si mohly udr­žet NATO jako svůj nástroj, přisoudily vedoucí úlohu v Evropě" (20).

Mohli jsme v této souvislosti v německém tisku číst, že došlo "k úplnému zvratu nejen stavu z roku 1945, ale také z roku 1918"(21). Je odsuzována nejen "Postupimská dohoda", ale i "Versailleská smlouva". Důvod k jejich odmítání nacházejí jejich kritikové v okolnosti, že oba tyto dokumenty byly založeny na německé porážce. Jako z udělání jak "Versailleská smlouva", tak "Postupimská dohoda" patří k základ­ním kamenům naší státnosti. Nemůžeme se proto di­vit, slyšíme-li od "revizionistů pro svobodu", že vznik Československé republiky byl "omyl", "chybná kon­strukce" ("fehlkonstruktion"), že ČSR byl "potrat", dítě mrtvě narozené, neschopné života, bez práva na život.