Ing. Dalibor Plichta Chytráctví a obmysly německé nesmířenosti II
Ing. Dalibor Plichta
Chytráctví a obmysly německé
nesmířenosti II
Ruku v ruce s touto protičeskou politikou jde i snaha vnutit nám jiný pohled na naše dějiny, jiný, než k jakému dospěli naši historikové, Palacký a jeho pokračovatelé, a jaký získal český národ svou staletou zkušeností. Své národní obrození a svůj boj o politické zrovnoprávnění s německým živlem v českých zemích měli bychom podle těchto oprávců našich dějin vidět jako ošklivý nacionalistický pokus Němce u nás utlačovat. Pravdu o vzniku a budování ČSR bychom neměli hledat v Peroutkově Budování státu nebo dokonce ve spisech Masaryka a jeho spolupracovníků. Jejími majiteli jsou hlasatelé velkoněmectví a jeho germanizujícího kolonizačního poslání ve světě. Jejími majiteli jsou nebo by pro nás měli být ti, kdo byli a dosud jsou nejen proti takovým "potratům", jako byl vznik ČSR, ale i proti pouhému početí myšlenky na národní nezávislost tam, kde chce vládnout němectví.
Jsme odkazováni, abychom hledali pravdu o své údajné vině za "rozbití" Rakouska jinde: U těch, kdo byli pravými viníky jeho pádu, u Velkoněmců a rakouských a českých Němců, o nichž Karl J. Newman ve své knize "Zerstörung und Selbstzerstörung der Demokratie, Europa 1918 - 1938" napsal, že "čeští Němci svým velkoněmeckým a ještě více všeněmeckým postojem byli hrobaři Rakouska a předchůdci nacismu". (Bruno Kreisky se v jedné besedě ve vídeňském rozhlase vyjádřil podobně: "Rakousko nerozbil Masaryk, nerozbili je Češi, ale rakouští Němci, kteří se nechtěli vzdát své nadvlády a snažili se udržet Čechy v postavení občanů druhé kategorie.")
V pozadí těchto snah naroubovat, vštípit nám svůj protičeský pohled na naše dějiny a na politickou práci mnoha generací je úmysl zbavit nás historické paměti, učinit z naší společnosti tvárnou a poddajnou hmotu, která se bez odporu nechá uhníst do podoby, jakou jí silná cizí ruka přisoudí. Podkopat naši státnost oslabováním našeho vnitřního ztotožnění s vlastním státem, tak těžce a tak dlouhým zápasem vybojovaným.
S tažením proti české dějinné paměti souvisí i tažení proti tomu, čemu říkáme vědomí příslušnosti ke kulturnímu, jazykovému, dějinnému a politickému společenství, jakým je v nejplnější míře národ.
Zatímco v celém vyspělém světě platí, že snahy o probuzení nebo sjednocení národa nebo získání jeho nezávislosti jsou projevem kulturního zrání daného společenství, našim snahám neseným v tomto duchu je nasazována psí hlava "nacionalismu", něčeho, od čeho by se měl slušný člověk odvrátit, před čím by se měl chránit jako před bacilem, jak nás poučoval Scharping. (21)
Je ovšem zajímavé, že zatímco v Praze řekl Scharping 5. dubna 1994, že "zvláštní nebezpečí nejen osvobozeným částem Evropy, ale celé Evropě znamená bacil nacionalismu", na Varšavské univerzitě o pět týdnů později, 10. května 1994, považoval za vhodné mluvit docela jinak, projevit uznání pro národní hnutí v Polsku a v Evropě. Řekl tam: "Národní hnutí bylo vždycky výraznou součástí demokratického hnutí celé Evropy. A zůstalo jím dodnes."
U nás jako by se v některých učenlivých kruzích spíše než uznání "národnímu hnutí" jako součásti demokratického hnutí ujímalo varování před "bacilem nacionalismu". A tak jsme mohli slyšet, že vědomí náležitosti k onomu mnohostrannému společenství, jakým je národ, označované krátkou cestou hanlivě za "nacionalismus", je vlastně "reliktem pradávného kmenového pojetí světa" a že je výrazem "holé pospolitosti krve". (23)
Není zde místo, abychom se zabývali podstatnými rozdíly mezi "nacionalismem" českým a "nacionalismem" německým nebo např. francouzským, rozdíly, které tolika dnešním odsuzovatelům "nacionalismu" jaksi unikají. Ale snad stačí poznamenat, že český "nacionalismus" po celý čas usilovalo to, aby český národ dosáhl rovného politického postavení s Němci (anebo i Maďary) v bývalé habsburské monarchii. Německý "nacionalismus" že byl naproti tomu vždycky antidemokratický, antiliberální a vždycky přesvědčený o zvláštním poslání německého národa, předurčeného k hegemonii. A vykvetl do podoby, kterou nejlépe charakterizují slova, jež pronesl Hitler v létě1932 v rozhovoru s Hermannem Rauschingem: "Neexistuje žádné právo pro všechny... Nikdy proto nepřiznám jiným národům stejné právo jako národu německému. "("Es gibt kein Recht für alle ... Nie werde ich daher anderen Volkern das gleiche Recht wie dem deutschen zuerkennen..." ) (24)
Od zlehčování významu uvědomělosti národního společenství a od jeho odmítání jako něčeho nežádoucího, co prý je "v hlubokém rozporu se základními civilizačními hodnotami dnešního světa", (25) je už méně než krok k odmítání myšlenky národního státu. A o to, zdá se, právě jde.
Zrelativňování instituce národního státu je zcela v souladu s cíli a politikou mnichovské organizace "Internationales Institut für Nationalitätenrecht und Regionalismus" (INTEREG), která pod záminkou ochrany menšin usiluje o nové uspořádání Evropy právě odbouráváním instituce národního státu. Spolupráci národních států chce tato organizace nahradit spoluprací "regionů". (Mimochodem, není pozoruhodné, jak u nás jaksi z ničeho nic a zdánlivě samo od sebe zdomácnělo mluvení o "regionech" a jak se tím přibližujeme německým představám o Evropě "regionů" ?) "Přeshraniční spoluprací" a překonáváním, nebo rušením hranic národních států má být podle těchto představ uvolněna cesta "velkoprostorové organizaci kontinentu", samozřejmě v režii Německa, protože je to vlastně jeho historické poslání, k němuž je Německo "vzhledem ke své zeměpisné poloze, velikostí a dějinám zvláště způsobilé", jak prohlašují i jeho oficiální místa. - K zakladatelům organizace INTEREG, sloužící tradičním cílům německé zahraniční politiky, samozřejmě patří Otto von Habsburg. Ale jsou mezi nimi i němečtí sociálně demokratičtí politici Volkmar Gabert a Peter Glotz, známí v souvislosti s diskusemi kolem požadavků bývalých českých Němců.
Nesporná přednost a výhoda národního státu, v němž hledání a uskutečňování společné vůle je vzhledem k jeho národnostní sourodosti podstatně snadnější než ve státě mnohonárodním (zvláště když některá jeho "volksgruppe" by se mohla stát nástrojem silného souseda, jak jsme to poznali), je s postranními úmysly označována za slepou uličku. Prý "zásada každému národu jeho vlastní stát rozpoutává v oblastech mísení národů strašné konflikty" (26). Jako kdybychom neznali i z nejnovějších dějin konflikty, jejichž zdrojem nebylo národní uvědomění a jejichž strůjci nebyly národy, nýbrž náboženští fanatici, multinacionální koncerny nebo jiné zájmové skupiny.
Musí snad být u nás myšlenka a skutečnost národního státu zpochybňována a odmítána jenom proto, abychom se povolněji otvírali návratu bývalých českých Němců a jejich potomků do třetího a čtvrtého kolena? Proč není odsuzován národní stát Dánů, Francouzů, Holanďanů nebo Italů? Proč němečtí odpůrci národního státu tak rychle a ochotně souhlasili s ustavením nových národních států ve Slovinsku a Chorvatsku?
Proč je nám s výčitkami, že se zpronevěřujeme Masarykovu závazku učinit z ČSR vzorný mnohonárodní demokratický stát, dnes vnucována idea mnohonárodního státu, nebo dáván nám mnohonárodní stát přinejmenším jako vzor, když naše politické společenství už padesát let není mnohonárodní?
Jak by se dalo čekat, mají "revizionisté pro svobodu" vedle zavrhování národního českého státu a doporučování státu mnohonárodního ještě jeden recept na řešení česko-německého "problému" a na uspokojení svých tužeb: "Integrovanou Evropu".
Tento prostředek, tato cesta jevila se jim jako jediná spolehlivá, už když v roce 1961 odhlasovávali dvacet bodů svého "Stanoviska k sudetoněmecké otázce, zaujatého plénem Sudetoněmecké rady a přijatého 7. května 1961 Spolkovým shromážděním sudetoněmeckého krajanského shromáždění". V jeho dvacátém bodu se zde praví: "Budoucí poměr mezi sudetskými Němci, Čechy a Slováky může být uspokojivě uspořádán jen v rámci celoevropské integrace."
Nemusíme být na pochybách, že podle těchto představ by šlo o Evropu, která do sebe vstřebala a v sobě spojovala jen jakési země, nikoli státy. Ty by v ní zanikly. Šlo by o Evropu bez vnitřních hranic, o Evropu vedenou "nejsilnější mocností kontinentu", mocností, "které americká světová mocnost přiřkla v Evropě vedoucí úlohu".
Stará myšlenka revizionistických kruhů využít "evropské integrace" pro vlastní cíle je stále živá. Nejnověji se k ní přiznává v Sudetendeutsche Zeitung ze 7. 6. 1996 i známý exponent bývalých českých Němců Berndt Posselt a s nadějemi konstatuje "postupné proměňování zahraničně politických vztahů v evropské vztahy vnitropolitické". A dodává, že o žádných vztazích prý to neplatí tolik jako o vztazích Čechů a Němců, vzhledem k tomu, že tzv. sudetští Němci jsou jen vyhnanými krajany Čechů. Vývoj podle Posselta směřuje k tomu, že se (v našem případě) záležitosti české zahraničnf politiky budou ve stále větší míře stávat záležitostmi vnitřní politiky "integrované Evropy" (což prakticky znamená záležitostmi vnitřní politiky SRN).
Starých cílů není třeba a není ani vždy možno dobývat starým způsobem - kanonádou z "tlustých Bert" nebo dělových člunů. Zvláště když jsou po ruce prostředky jiné. Modernizuje se i technika podmaňování.
A samozřejmě procházejí proměnami i samy podoby podmanění.
Poznámky
15. Cituji z knihy Heinricha Giegolda "Tschechen und Deutsche. Die Geschichte einer Nachbarschaft", vyd. Frankenpostverlag 1993, str. 69. 16. V rozhovoru s M. Klenem, otištěném v Národním osvobození 21.3.1995.
17. R. Scharping v přednášce "Europäische Perspektiven in der neunziger Jahren", proslovené v Praze v Lidovém domě 5.4.1995.
18. Hilf v citovaném článku, str. 205.
19. Citováno podle Lidových novin z 18.5.1993.
20. R. Hilf v citovaném článku, str. 205.
21. R. Hilf v citovaném článku, str. 205.
22. R. Scharping v zmíněné přednášce.
23. V. Havel v projevu ke státnímu svátku České republiky 28. října 1995.
24. Citováno z "Bayerisch-Bähmische Nachbarschaft", Mnichov 1992, str. 182.
25. V. Havel ve zmíněném projevu.
26. R. Scharping v zmíněné přednášce.
Z publikace Nesmířenost a nesmiřitelnost německé politiky