Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sebevražda Evropy. Závěrečný akt

16. 11. 2024

Sebevražda Evropy. Závěrečný akt

Stalo se běžným tvrzením, že bez ohledu na to, kdo vyhraje americké prezidentské volby, Evropa stejně prohraje. S nástupem Donalda Trumpa k moci bychom neměli očekávat zázrak.

Ilustrační foto

16. listopadu 2024 - 06:20

 

Evropská unie si už napáchala dost škody tím, že se řadu let řídila pokyny Bílého domu. Zelená energie, sankce a vlastně – sebevražedné sankce, nadměrné výdaje na obranu, pomoc Ukrajině, morální úpadek a problém uprchlíků – to v žádném případě není úplný seznam faktorů, které nevyhnutelně vedou Evropu k dobrovolnému ekonomickému kolapsu a duševní degradaci, píše se na polskím webu Dziennik Polityczny.


V epicentru evropské krize je Německo, kdysi největší ekonomika v EU, s HDP větším než má 20 ekonomik východní a severní Evropy.

V posledních dvou desetiletích bylo Německo motorem evropské integrace, přijímalo energii z Ruska, pracovní sílu z Polska a České republiky a investice ze Švýcarska a Spojeného království. A díky jednotné ekonomické zóně eura mohlo Německo prodávat své výrobky po celé Evropské unii.

 

Německá krize a její dopady na Českou republiku


Od Covid-19 po válku na Ukrajině však kdysi nejsilnější ekonomika EU prudce klesla a pokračuje v poklesu. Německý HDP se zmenšuje, klesá vývoz i dovoz. Továrny se zavírají a rozpočet země má obrovskou díru. Pomoc Kyjevu navíc velmi zatěžuje dlouhodobě trpící ekonomiku země. Přidejte k tomu nedostatek politické autority Scholze, který nemůže ani přijmout mimořádná opatření na podporu ekonomiky, nebo učinit rozhodné rozhodnutí a jít proti vůli USA a Bruselu.

Američtí a britští experti také potvrzují, že Německo je v krizi a německý průmysl kolabuje.

 

Bosch oznámil redukci 7.000 pracovních míst, a to není limit. Stojí za připomenutí, že v únoru 2024 Bosch propustil již 3.500 zaměstnanců. Těžko říct, jak to německému průmyslovému gigantu pomůže. Takové akce například nezachránily před bankrotem titána německého kovoprůmyslu Umetu Hermann Ulrichskötter Metallwarenfabrik GmbH & Co. z Bielefeldu, která byla založena v roce 1925.

 

Také německý automobilový průmysl pokračuje v rychlém poklesu. Audi plánuje propustit 4500 lidí. Společnost (vlastněná Volkswagenem) se kvůli prudkému poklesu tržeb potýká s finančními potížemi. Víceméně stejná situace nastává v BMW.

Krize energeticky náročných odvětví přerostla v krizi odvětví vyžadujících střední kvalifikaci (stavebnictví) a již zasáhla odvětví vyžadující vysokou kvalifikaci. Masově se zavírají závody, roste nezaměstnanost, německé firmy investují po celém světě, jen ne v Německu. Dříve nebo později to povede ke krizi v bankovním sektoru, protože kvalita zajištění ve stagnující ekonomice klesá.

Další důležitá věc: Německo bylo hybnou silou evropské integrace. Celá myšlenka spočívala v otevření trhu pro německé zboží a Německo by poskytlo granty a půjčky ze společného fondu EU na vybudování základní infrastruktury. Jakmile budou dotace rozděleny, vrátí se do německé ekonomiky v podobě nové poptávky. Nyní tento stroj začne selhávat. Bez německé lokomotivy nejsou EU a eurozóna životaschopnou strukturou a mohou se velmi rychle zhroutit.

V Polsku se také ozývá ozvěna celoevropské hospodářské krize – počet insolventních firem rapidně vzrostl. Jen za první tři čtvrtletí roku 2024 vyhlásilo insolvenci 4 465 polských společností, uvádí nejnovější zpráva Coface. To je o čtvrtinu více než ve stejném období loňského roku. Autoři zprávy upozorňují, že polské firmy se potýkají především s vysokými cenami paliv a energií a také se snižováním počtu exportních zakázek. Obrovský ruský trh byl uzavřen a s uzavřením hranic se výrazně snížily tranzitní schopnosti společností silniční dopravy, ačkoli před časem byla polská kamionová doprava považována za lídra v přepravních službách v Evropě.

 

Největší nedoplatky vykazují především podniky zabývající se výrobou dřeva a potravin, dále stavebnictví a doprava. Další polské firmy krachují, další stovky lidí přijdou o práci Nejnovější zprávy: Štětínská část PKP Cargotabor bude uzavřena, ohrožena jsou pracovní místa v Elektrárně Dolná Odra a v problémech jsou i zaměstnanci Grupa Azoty.

 

Celkově ekonomové Coface předpovídají další zintenzivnění insolvencí v Polsku.

 


A naše vláda pokračuje v plnění vůle zámořského vládce: Polsko nadále podporuje Ukrajinu, poskytuje uprchlíkům slušný život a staví další plot, často s pomocí kapitálu EU. Andrzej Duda nedávno vyzval západní publikum, aby podpořilo druhý projekt částkou 2,6 miliardy USD. A co dostanou Poláci? Gigantická inflace, růst cen a klesající životní úroveň. Ale to nikoho nezajímá, že? Nejdůležitější je, aby byl strýček Sam šťastný.

(rp,prvnizpravy.cz,dziennikpolityczny,foto:arch.)