Jdi na obsah Jdi na menu
 


Útěky a vyhánění z pohraničí českých zemí 1938-1939 I n, Jan Benda, část 1

17. 9. 2025

Útěky a vyhánění  z pohraničí českých zemí

1938-1939 I n, Jan Benda, část 1

Situace českého obyvatelstva, německých antifašistů a židů v pohraničním území

 

Poměry v německém pohraničí před mnichovskou dohodou z 29. září 1938

 

Jaro roku 1938 znamenalo vyhrocení rozporů mezi Sudetoněmeckou stranou (SdP) reprezentovanou Konradem Henleinem a československou vládou. SdP si nárokovala právo být jedinou stranou zastupující německé obyvatelstvo ve státě. (Již v listopadu 1937 se Henlein vyznal v dopise adresovaném Hitlerovi, že jeho cílem je začlenění celých českých zemí do Německé říše, tedy rozbití Československa. Od března podle Hitlerových směrnic SdP kladla stále další nesplnitelné požadavky týkající se postavení Němců v ČSR. I dalšími aktivitami se henleinovci vědomě podíleli na Hitlerově negativistické politice vůči republice.)

Její radikalismus se projevil i v činnosti tzv. ordnerských formací, které dosáhly v květnu 1938 oficiálního uznání v podobě Dobrovolné ochranné služby (Freiwilliger Schutzdienst, FS). Tato organizace, povolená státem k ochraně a udržování pořádku na stranických shromážděních, stála za prvními srážkami v pohraničí. Ordneři, jejichž výcvik probíhal podle vzoru SA a SS, byli také bohatě zásobováni německými zbraněmi.

Konfrontační politika henleinovců se manifestovala nejen v průvodech a demonstracích henleinovců za doprovodu pištců a bubeníků, ale i v tisku a v obyčejných hospodských rvačkách. Začínaly se objevovat individuální incidenty namířené proti Čechům, židům, německým antifašistům, např. bití školáků, rvačky, hádky, vyhrůžky pověšením, rozbíjení oken, či přepady.

S rostoucími akcemi henleinovců tak pohraničí představovalo vřící kotel, ze kterého zatoužili mnozí uniknout.

V německém příhraničí mimoto vzrůstala antisemitská nálada a izolace židovského obyvatelstva. Centry antisemitských výtržností se staly Cheb, Falknov (Sokolov), Frývaldov (Jeseník), Opava, Krumlov, Čistá. Varnsdorf a Chomutov se dokonce chlubily tím, že byly „očištěny“ od židů.

 

Židovští obchodníci, živnostníci, či pracovníci ve svobodných povoláních byli bojkotováni. Před obchody stáli henleinovci, kteří zaznamenávali případné nakupující. I Němci, kteří s bojkotem nesouhlasili, podléhali strachu a těmto obchodům, ale i jednotlivcům se vyhýbali. Ti z Němců, kteří odmítali takovéto chování, byli spolu se židy denunciováni. Nemuselo se jednat jen o bojkot tzv. „kamenných obchodů“, ale narušovány byly jakékoliv obchodní vztahy. Např. v Úštěku nesměli němečtí pěstitelé chmele prodávat židovským firmám chmel. V henleinovském časopise – Der Kamerad – vznikla rubrika – Wir teilen mit-,ve které byli plným jménem uváděni Němci a židé, kteří spolu udržovali jakékoliv styky. Bojkot tak mohl být prováděn rychle a důsledně. Ubývala klientela a židovský kapitál se odsouval z pohraničí. Policejní zpráva na základě tohoto ale i dalších symptomů předpokládala, že tímto způsobem budou židovské podniky a obchody zničeny. „Židé budou donuceni území obývané obyvatelstvem německé národnosti opustiti.“

SdP sice zesilovala bojkot židovských podnikatelů zejména v zemědělských oblastech, ale také dělnických konzumů a firmy Baťa, která byla účelově označována za převážně židovský podnik. „Příslušníci strany SdP jsou nabádáni, aby u takovýchto obchodníků žádných nákupů nečinili, a jsou v tomto směru pozorováni.“ Mnozí členové dělnických konzumů proto pod tlakem vystupovali z členství. Během dubna se z těchto prodejen v obci Binsdorf (Bynovec) na Děčínsku odhlásilo 19 osob.

Firmě Baťa byly její reklamní tabule po obcích strhávány a ničeny. Jenom na Žatecku ztratily podnikové pobočky 20 % zákazníků. Na vzniklou situaci reagovali čeští občané nákupem převážně u "vlastních" podnikatelů.  Konfrontační politika henleinovců měla i svoji verbální podobu. V žateckých kavárnách byly úmyslně provokativním způsobem zpívány henleinovské písně a voláno „židé a Češi ven“. Na Chomutovsku vyvíjela SdP nátlak na majitele bytů, aby vypověděli české nájemníky. Rovněž několik Němců, kteří nebyli členy SdP, či se v odmítli organizovat, bylo v červnu 1938 propuštěno ze zaměstnání. V Bruntále henleinovci přepadli dělnický dům, po obdobné zkušenosti musel být střežen sekretariát KSČ v Šumperku.

 

V pohraničních oblastech byl také rozšiřován antisemitský časopis Der Stürmer, který podporoval protižidovské aktivity SdP a DTV a skrze vulgární příběhy pěstoval v čtenářích pocit, že židé jsou neštěstím německého národa, ale i důvodem všech pohrom a válečné porážky c roce 1918..

Antisemitismus se projevoval také násilnostmi proti synagogám a obchodům, ale také výhružnými dopisy. Relace židovské náboženské obce v Praze uvádí, že tyto projevy byly systematicky organizovány obdobně jako v Německu.

Komplikovaly se i poměry německých antifašistů – soc. demokratů, komunistů a členů DDFP (také některých katolíků), kteří bránili svobodu a demokracii v prostředí, kde nacistické myšlenky zasáhly drtivou většinu německého obyvatelstva, pro které byli tito antifašisté Volksfeinde (nepřátelé národa), Tschechenknechte (pacholci Čechů) a Judenfreunde (přátelé židů).